Raport: Jak przedsiębiorcy dbają o płynność finansową

Autor: dlahandlu.pl 26 czerwca 2018 10:36

Problem z otrzymywaniem zapłaty za sprzedane wyroby czy wykonane usługi na czas dotyczy ponad 63 proc. firm – wynika z 15. fali badania Bibby MSP Index. Jest to niewiele mniejszy odsetek niż jesienią poprzedniego roku (spadek o 3,2 pkt. proc.). Prawie 77 proc. przedstawicieli polskiego sektora MŚP podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach i pojawianiu się zatorów.

Nieotrzymywanie należności w terminie powoduje, że niemożliwym dla firm staje się opłacenie innych zobowiązań. Najlepszym sposobem na jej zapewnienie – 61,3% wskazań – jest sprawnie działający dział księgowy monitorujący i pilnujący zaległości. Ponad połowa respondentów 15. fali badania Bibby MSP Index wskazało również – jako jeden z głównych sposobów zabezpieczania się przed niewypłacalnymi firmami – weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy.

Prowadząc przemyślaną politykę zarządzania należnościami można skutecznie zminimalizować ryzyko utraty bezpieczeństwa finansowego organizacji. Podpisując umowy z kontrahentami i ustalając daty spłaty zobowiązań warto pamiętać o tym, kiedy przypadają np. terminy płatności podatków, opłacenia VATu, świadczeń do ZUS czy wypłacenia wynagrodzeń zatrudnianym pracownikom – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Prawie 1/5 przedstawicieli sektora MSP zapytana o to, czy podejmuje na bieżąco działania w celu uniknięcia opóźnień w płatnościach odpowiedziała podczas ostatniej fali badania Bibby MSP Index (kwiecień 2018 roku), że nie ma tego problemu. 13% respondentów wskazało dedykowany dział kontrolingu jako swoje rozwiązanie na pojawiające opóźnienia, a prawie 9% zadeklarowało, że korzysta z usług faktoringowych, w związku z czym posiada odpowiedni pakiet, który chroni ich przed taką sytuacją.

 – Obserwujemy, że problemy z płynnością finansową związane z nieterminowym regulowaniem należności nie maleją. Właściciele MŚP wciąż poszukują zewnętrznych źródeł finansowania, które pomogą im usprawnić zarządzanie przedsiębiorstwem – wskazuje Jerzy Dąbrowski.

Jako konsekwencje nieopłaconych faktur właściciele MŚP wskazują przede wszystkim pogorszenie relacji biznesowych (ponad 62%) oraz utratę dobrego wizerunku firmy na runku (ponad 42%). Dla 17% respondentów negatywnym skutkiem jest utrata wieloletniego partnera biznesowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • panzer 2018-07-12 18:15:09

    mam sklep spożywczy. nie biorę nigdy na kredyt. mam cash i kupuję. kupuje za cash i sprzedaję za cash. żadnych kredytów, na krechę na zeszyt, pod zastaw jak w lombardzie. mam święty spokój ze będę za kimś biegał i prosił się o moje pieniądze. koniec tylko z ręki do ręki. a ilu znam takich zeszyty zapełnione dłużnikami a ci chodzą do konkrecji już i mają ich gdzieś a sklep plajtuje. tak samo jest z większymi. amba fatima i klienta ni ma razem z towarem. tylko cash , jak nie ma pieniędzy i chce wziąć towar na kredyt to spieprzaj dziadu i po gadce szmatce....

  • Klawat 2018-07-12 17:03:48

    Na prawdę warto zainwestować 5% wartości faktury w faktoring. Warto sprawdzić dokładnie umowę żeby nie było haczyków ale jest to bardzo zdrowe dla firmy i dla psychiki przedsiębiorcy.

  • Bartek 2018-07-05 12:58:06

    Ciekawe wyniki badania. Ostatnio przeczytałem też interesujący tekst o płynności finansowej

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7102

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,65

  • Śr

    4,27

  • Min

    3,33

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.