Raport: Mimo zmian w prawie pracy i podwyżek małe firmy chcą zatrudniać
Prawie 19 proc. przedsiębiorców uważa, że ich sytuacja na rynku poprawi się w najbliższym czasie – pokazują wyniki 14. fali badania Bibby MSP Index przeprowadzonej we wrześniu. Jest to jednak mniej o ponad 2 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania prowadzonego cyklicznie przez Bibby Financial Services. Mimo spadku optymizmu wśród respondentów wartość wskaźnika Bibby MSP Index obrazującego kondycję małych i średnich przedsiębiorców wzrosła o 3,2 pkt (z 54,7 pkt do 57,9 pkt).
Ponad 1/4 przedsiębiorców w ciągu ostatniego półrocza poprawiła kondycję ekonomiczną swojej firmy, wynika z 14. fali badania Bibby MSP Index, co stanowi wzrost o prawie 2 pkt proc. względem 13. fali badania.
Mimo zmian w prawie pracy oraz wzrostu minimalnej płacy ponad 23% przedsiębiorców deklaruje chęć zwiększenia zatrudnienia w swoich firmach w nadchodzących 6 miesiącach (wzrost deklaracji o 4 pkt proc. w porównaniu 14. fali badania do 13. fali badania). Wyższa wartość wskaźnika wskazuje na to, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji, a obawy związane z niepewnymi skutkami zmian ustawowych i podatkowych w tej dziedzinie nie okazały się tak groźne jak przewidywano.
– Poza transportem, który od dłuższego czasu boryka się z problemami wcześniej nałożonego rosyjskiego embarga, a obecnie z wprowadzeniem w niektórych krajach płacy minimalnej dla pracowników delegowanych, pozostałe branże takie jak: handel, budownictwo, produkcja, przemysł czy usługi są „na plusie” – dodaje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Aż 33,5% badanych przedsiębiorców spodziewa się wzrostu wielkości sprzedaży (zmiana o +3,5 pkt proc.), a tylko 11,3% respondentów jest zdania, że sprzedaż w ich firmie w najbliższym półroczu spadnie ( zmian deklaracji o -4,0 pkt proc.).
Respondenci pozytywni oceniają płynność finansową ich firm, prawie 60% badanych uważa, że nie zmieni się ona w ciągu najbliższych 6 miesięcy. O 1 pkt proc. wzrósł odsetek tych, którzy uważają, że ich sytuacja w tym aspekcie się poprawi (obecnie prawie 20%) a o 1,2 pkt proc. spadł odsetek pesymistów wieszczących pogorszenie swojej płynności finansowej.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy nastąpił spadek ilości inwestycji. Miały na niego wpływ liczne zmiany prawne, które spowodowały niepewność wśród przedsiębiorców co do otoczenia regulacyjnego oraz zmniejszenie wykorzystania środków unijnych. Prawie 11% respondentów badania deklaruje, że w nadchodzących sześciu miesiącach w ich firmie wydatki na inwestycje będą niższe to więcej o ponad 3 pkt proc. w porównaniu do 13. fali badania Bibby MSP Index. Ponad 53% ankietowanych w 14. fali badania Bibby MSP Index deklaruje, że wydatki na inwestycje w ich przedsiębiorstwie nie zmienią się.
Większość opinii badanych przedsiębiorców odnośnie stanu i kondycji gospodarki oraz ich własnych firm znajduje odzwierciedlenie we wskaźnikach makroekonomicznych takich jak wzrost PKB czy spadek bezrobocia. – Analizując te wyniki, można zauważyć niższe od zaplanowanych wydatki na inwestycje, które są efektem wyczekiwania na to, co może się jeszcze wydarzyć zarówno w lokalnej, jak i światowej gospodarce – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

- 08:58 Rzecznik MŚP przeciwny dokręcaniu mandatowej śruby przedsiębiorcom
- 08:54 Nawet 20 tys. lokali gastronomicznych wznowiło działalność po 18 stycznia
- Pt 19:23 MRPiT: Grudniowa sprzedaż silniejsza niż rok wcześniej
- Pt 18:29 Podejrzany o zabójstwo właściciela warzywniaka w Ząbkach został zatrzymany
- Pt 18:16 Krzysztof Nowicki nowym wiceprezesem Grupy Lotos
- Pt 16:54 UODO: Branżowe kodeksy postępowania muszą spełniać określone wymogi
- Pt 16:53 W najbliższą niedzielę sklepy zamknięte
- Pt 15:14 PFPŻ: Polsce może być trudno oprotestować pomysł "czeskich półek"
-
PKD sklepów franczyzowych nie uprawnia ich do tarczy, pomimo, że nie mogą...
-
Chiny: Xi pisze list do byłego szefa Starbucksa i zachęca do poprawy relacji...
-
Biedronka: Na opakowaniach produktów pojawi się komunikat o segregacji śmieci
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?
-
Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- 1 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 2 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 3 Wynagrodzenie na stanowisku kasjer w Kaufland wzrośnie do max. 4100 zł brutto
- 4 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 5 Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
- 6 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
-
Hybrydowy kongres, czyli EEC w 2021 roku
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Ochota (Stara Ochota), Baśniowa, 32.72 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Fort Bema), Osmańczyka, 38.10 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Górce), Zaborowska, 38.54 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Wola (Koło), Aleja Prymasa Tysiąclecia, 49.50 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.