Raport: W ciągu roku z rynku zniknęło niemal 12 tys. sklepów, w tym 4,5 tys. spożywczych

Bisnode ocenia, że przyczyną upadku sklepów tradycyjnych jest rozwój e-commerce. W 2017 r. łącznie na polskim rynku przybyło ponad 1,3 tys. sklepów internetowych.
W porównaniu do roku ubiegłego stanowi to spadek liczby sklepów w sektorze o 4,2 proc. Spadek odnotowano we wszystkich branżach. W ujęciu procentowym najwięcej sklepów, niemal 14 proc. ubyło w branży detalicznej sprzedaży owoców i warzyw. Liczba tych sklepów, na koniec 2017 r. wynosiła ponad 2,6 tys., podczas gdy rok wcześniej ponad 3 tys.
To właśnie sklepy z tego segmentu najszybciej tracą od wielu lat. W efekcie, od 2009 roku liczba tych placówek zmniejszyła się niemal o połowę (z ponad 5 tys. sklepów).
Jednak pod względem ilości najwięcej likwidacji miało miejsce w branży detalicznej sprzedaży odzieży. Tylko w ostatnich dwunastu miesiącach liczba sklepów odzieżowych spadła o ponad 1,8 tys. (o 6,72 proc.), do 25,1 tys. placówek.
Spory spadek, licząc rok do roku, zanotowały księgarnie (o 9,1 proc., do 4 tys. placówek), sklepy z wyrobami włókienniczymi (o 7,3 proc., do 3,9 tys. placówek).
- Wyjątkiem są sklepy internetowe, których łącznie na polskim rynku przybyło ponad 1,3 tys. W tym też upatruje się spadku liczby tradycyjnie działających sklepów – czytamy w raporcie Bisnode.