PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Regały przy kasach generują 5 proc. obrotu

www.hands.pl 17 czerwca 2010 10:52

Regały przy kasach generują 5 proc. obrotu

Właściwie wyeksponowany towar ma większe szanse na sprzedaż, ponieważ konsument rzadko kiedy wybiera produkt z własnej inicjatywy, najczęściej wybór ten jest częścią sprytnego merchandisingu handlowego. Klienci nie analizują zazwyczaj ekspozycji towaru czy tonacji oświetlenia. Nie mają w zwyczaju zastanawiać się, dlaczego produkty zostały umieszczone na tej półce, a nie innej. Zazwyczaj aranżacja sklepu oceniana jest jedynie w kryteriach ładna lub nie.

Ekspozycja towarów jest jednym z głównych elementów branych pod uwagę podczas projektowania punktu handlowego. Produkty drogie, najwyższej jakości z wysoką marżą należy ustawiać w najatrakcyjniejszych miejscach, ponieważ przynoszą największy zysk. Ponadto powinno się tam umieszczać nowości. Nawet jeśli klient nie kupi produktu, to zauważy nowe opakowanie, którego wcześniej nie widział. Najlepsza przestrzeń na ekspozycję znajduje się w zasięgu wzroku (120-180cm). Na tej wysokości towary wręcz „wpadają w ręce". Nieco gorszym, ale nadal dobrym jest miejsce w zasięgu ręki (60-120cm). Produkty poniżej mają znacznie mniejszą szansę na sprzedaż. Dlatego też powinny tam być układane towary najtańsze, których klient, kierujący się jedynie ceną, będzie poszukiwał do skutku i będzie skłonny się po nie schylić. Jeśli produkt kierowany jest do dzieci, powinien znajdować się na półkach nie wyższych niż 130cm. Urządzenia ekspozycyjne powinny być całkowicie wypełnione towarami, bez pustych miejsc na półkach, ponieważ klienci ich nie tolerują.

Ważnym punktem w sklepach są regały przy stanowiskach kasowych, ponieważ generują aż 5 proc. całego obrotu. Powinny znajdować się tam towary impulsowe, tj. takie, których zakupu nie planuje się wcześniej, ale mogą nagle okazać się potrzebne. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient stojąc w kolejce skusi się na jakiś drobny smakołyk znajdujący się tuż przy nim. Ponadto, nudzące się dzieci , widząc ulubione słodycze mogą negocjować z rodzicami, by spełnili ich zachciankę.

Trzeba również pamiętać o zdiagnozowanych przez analityków naturalnych zachowaniach konsumentów. Poruszają się oni w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, trzymają się prawej strony alejek i na ogół patrzą w tym kierunku. Są to konsekwencje ruchu prawostronnego, a także tego, że większość ludzi jest praworęcznych. Ponadto konsumenci lustrują półkę, podobnie jak książki, zaczynając od lewej strony, a ich oko rejestruje tylko ok. 30 cm jej szerokości.

Prawidłowe rozmieszczenie towarów w sklepie detalicznym średniej wielkości może zwiększyć obroty nawet o 30 proc. Techniki ekspozycji wykorzystywane w merchandisingu handlowym pozostawiają niewiele wolnego miejsca na przypadek w dokonywaniu zakupów przez klienta. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 70 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie, tam przede wszystkim należy szukać rozwiązań wspierających sprzedaż.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7623
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.