Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Rok w małym handlu – rozwój marek własnych, ekspansja franczyzy i kłopoty Małpki

Rozwój marek własnych i nowych projektów, powiększanie liczby placówek i personalizacja oferty produktowej – to sposoby, którymi mały handel sieciowy walczy o klientów. I w większości przypadków – radzi sobie całkiem dobrze. Wyjątkiem jest zadłużona sieć Małpka Express, która pilnie potrzebuje restrukturyzacji. Co w mijającym roku działo się w sektorze małego handlu i hurtu?
Reklama

Dla Polskiej Grupy Supermarketów rok 2017 upłynął głównie na pracy nad marką własną  O! Dobre Polskie Twoje. O planach wprowadzenia marki własnej na póki sklepów Top Market, Delica i Minuta8 grupa PGS informowała w kwietniu, a pierwsze produkty pod tą marką można było kupić jeszcze w pierwszej połowie roku. Marka ma pomóc zdobyć Polskiej Grupie Supermarketów przewagę konkurencyjną. Linia przekroczyła już 110 produktów, a do końca 2018 roku gama produktów rozszerzy się do 400.

Z marką własną polskiej Grupy Supermarketów wiąże się jednak problem. Markę własną o takiej samej nazwie O! posiada PKN Orlen, który ponadto rozwija sieć sklepów O!Shop.  PKN Orlen jest uprawniony do korzystania ze znaków towarowych O!, które zostały zgłoszone do ochrony już w 2015 r. Tymczasem znak O! Dobre Polskie Twoje dopiero został zgłoszony do rejestracji. Mimo to, PGS nie obawia się konfliktu o znak towarowy. Jak tłumaczy Michał Sadecki, prezes PGS, marka O! Dobre Pewne Twoje odbiega od marki PKN Orlen. Obie marki mają inną kolorystykę, nazwę i działają w innych segmentach rynku. Nie ma zatem konfliktu interesu. - Nie wierzę w to, iż dwie polskie, uznane firmy mogą wejść na drogę konfliktu z tego powodu – dodaje.

Wdrożenie marki własnej O! Dobre Pewne Twoje to największe wyzwanie z jakim zmierzyła się PGS w mijającym roku 2017. W kolejnym roku PGS zamierza nadal rozwijać markę własną i chce powiększyć sieć o 30-40 nowych placówek.

W ramach Polskiej Grupy Supermarketów działa ok. 600 sklepów. Zgodnie z przyjętą strategią Grupy, wszystkie nowo otwierane sklepy mają być zlokalizowane w centrach miast oraz w pobliżu osiedli mieszkaniowych, w miejscach dogodnych dla okolicznych mieszkańców.

Rok 2017 był bardzo udany dla Grupy Chorten. Grupa powiększyła się o blisko 200 nowych partnerów i obecnie liczy niemal 1200 sklepów. Ponadto, firma kontynuuje ekspansję na nowe województwa – warmińsko-mazurskie, gdzie jest obecna już od końcówki ubiegłego roku oraz kujawsko-pomorskie, w którym to regionie tworzy struktury od września tego roku. To oznacza, że sklepy Chorten działają już w 9 województwach. Celem jest zasięg ogólnopolski.

W tym roku Grupa podpisała kilkadziesiąt nowych umów handlowych z producentami i dystrybutorami, a wiele dotychczasowych udało się przenegocjować w taki sposób, by były jeszcze bardziej korzystne dla właścicieli sklepów działających w Grupie. W 2017 roku Grupa Chorten zainicjowała też tworzenie nowego konceptu dla małych sklepów – Sasanka. W ramach tego formatu funkcjonuje już ponad 50 punktów handlowych, przede wszystkim z niewielkich miejscowościach. Ponadto Grupa rozwija sieć stacji paliw, na których funkcjonują sklepy. Na początku grudnia podpisano 25. umowę dotyczącą współpracy ze stacją benzynową. Nowym partnerem jest firma Petrodom, znany operator rynku paliw z województwa lubelskiego.

Grupy Chorten spodziewa się, że w przyszłym roku dołączy do niej kolejnych kilkaset punktów. Trwają także rozmowy w sprawie kolejnych lokalizacji stacji paliw, które w przyszłym roku powinny być sfinalizowane.

We wrześniu dowiedzieliśmy się o kłopotach sieci Małpka Express. Jeszcze w marcu tego roku sieć informowała, że szuka partnerów do prowadzenia sklepów pod szyldem Mexpress, który testowała od kwietnia 2016 roku w 10 lokalizacjach m.in. w Warszawie i Poznaniu. Kilka miesięcy później rynek obiegły zdjęcia pustych półek w sklepach Małpka. Dostawcy skarżyli się, że sieć nie płaci im za towar.  Jak ustaliła wp.pl, w firmie trwa restrukturyzacja. Towar miał wrócić na półki w ciągu najbliższych tygodni.

Wkrótce potem, w listopadzie, rynek obiegła już oficjalna wiadomość o kłopotach finansowych Małpki. Sieć, założona w 2012 r. przez Mateusza Świtalskiego, syna twórcy Eurocashu, Biedronki i Żabki, od 2015 r. należy do funduszu PineBridge i w szczytowym momencie miała w kraju ponad 350 sklepów. Obecnie jest ich ok. 150, czyli o ok. 45 mniej niż w marcu 2017. Szybkie tempo ekspansji sprawiło, że od początku przynosiła straty. Sieć zaczęła się kurczyć i mieć problemy z płynnością. Od kilku miesięcy sklepowe półki świecą pustkami, bo dostawcy zgadzają się na dostarczanie produktów tylko za gotówkę, której brakuje. Nikt jednak dotychczas nie złożył wniosku o upadłość Małpki – informował wówczas Puls Biznesu.

Ratować zadłużoną Małpkę ma Marcus Preston, który prowadził restrukturyzację Biomedu Lublin. Wstępny plan restrukturyzacji jest już przygotowany. Sieć będzie dążyć do utworzenia rady wierzycieli. Do czerwca przyszłego roku spółka może wyjść operacyjnie na plus. Docelowo w ciągu 9-18 miesięcy planowane jest znalezienie nowego inwestora branżowego.

Sieć Organic Farma Zdrowia rozpoczęła w tym roku remodeling – zmianie uległo logo i materiały komunikacyjne. Zmiana podkreśla wartości wspólne dla włoskiej Grupy EcorNaturaSi, której spółka jest częścią. Obecnie Organic Farma Zdrowia posiada około 40 delikatesów z żywnością BIO w całej Polsce oraz e-sklep. Jest także właścicielem hurtowni Eko Wital. W 2016 - rekordowym roku - sprzedaż Grupy Organic Farma Zdrowia wyniosła 91,1 mln zł.

W listopadzie tego roku Organic Farma Zdrowia kontynuowała cykl rewitalizacji obiektów handlowych, mający na celu między innymi zwiększenie i uatrakcyjnienie ekspozycji towarowej w delikatesach. Spółka uruchomiła też największy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej market oferujący produkty ekologiczne (otwarty 8 listopada 2017 roku w centrum Warszawy w budynku biurowym Q22). Market połączony jest z ekologicznym bistro. Powierzchnia obiektu to niemal 500 mkw., w markecie oferowanych jest kilka tysięcy produktów ekologicznych oraz bardzo bogata oferta kosmetyczna i higieniczna.

Ciekawa informacja napłynęła z sieci franczyzowej Spar. Sieć, do tej pory obecna w niewielkich miejscowościach i przy ulicach handlowych, w listopadzie otworzyła pierwszy supermarket w galerii handlowej. Zlokalizowany on jest w Quick Park Oława, ma powierzchnię sprzedażową 680 mkw. i posiada własny wypiek pieczywa. Galeria w Oławie posiada bardzo dobrą lokalizację, przy zjeździe z autostrady A4. Jest drugim centrum handlowym Oławy. Nowy Spar pełni funkcję operatora spożywczego galerii i zamierza mocno wyróżniać się na tle istniejącej na oławskim rynku konkurencji.

Na dzień 13 listopada w sieci Spar funkcjonowały 252 sklepy. Tym samym, spółka zrealizowała plan otwarć na cały 2017 rok. Pod względem sprzedaży Spar, pierwsze półrocze 2017 w odniesieniu do 2016 to wzrost 7,6 proc. w ujęciu LfL (czyli więcej niż wzrost rynku). Wzrost całej sieci w ujęciu rocznym wyniesie prawie 26 proc. Zarząd ma już pewność, że sprzedaż sieci w 2017 roku przekroczy zdecydowanie 1 mld złotych. Będzie to o ponad 10 proc. więcej niż zakładały plany.

Spar jest zdeterminowany, aby w kolejnym roku osiągnąć wyniki nie gorsze niż w 2017. W zakresie rozwoju plan zakłada osiągnięcie w 2018 liczby 300 sklepów, a na koniec roku 2020 planowane jest, aby w Spar Polska działało 400 sklepów. Założony jest również wzrost sprzedaży do konsumenta na poziomie wyższym niż wzrost rynku. To wszystko oznacza, że w 2018 roku celem jest przekroczenie 1,3 mld sprzedaży do konsumenta.

Ten rok nie był natomiast najszczęśliwszy dla Grupy Eurocash. Dokonane przejęcia, nowe projekty oraz obniżenie rentowności w formacie cash&carry spowodowały spadek wyników. W sierpniu tego roku Eurocash poinformował, iż był wykorzystywany w mechanizmie wyłudzania VAT przez grupę podmiotów zewnętrznych, co może mieć negatywny wpływ na wynik spółki za 2017 rok. Eurocash mimo to nie hamuje tempa rozwoju – w tym roku poinformował o zamiarze przejęcia kolejnej sieci handlowej i rozwijał kilka nowych projektów.

Spółka rozwija od 3 lat koncept Kontigo – sieć drogerii ze strefami do testowania kosmetyków i aplikacji makijażu. Kontigo ma obecnie 11 sklepów: jeden w Podkowie Leśnej, dwa w Poznaniu, siedem w Warszawie i jeden w Wołominie. Ponadto, od 2011 roku przy współpracy z Eurocash funkcjonuje w Polsce Gama, spółdzielcza sieć sklepów spożywczych, która zrodziła się z inicjatywy PSD i Spółdzielni Partnerskich. 23 listopada ruszyła 333. Gama w Polsce, a czwarta w Augustowie.

W tym roku Eurocash rozwinął projekt Piwne Terytoria - rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Pierwsze Piwne Terytoria zostały otwarte w styczniu tego roku, a w połowie listopada oficjalnie zagościły w 500. polskim sklepie – w Delikatesach Centrum przy ul. Bursaki 29a w Krośnie. Spółka szacuje, że 2017 rok zamknie z około 700 lokalizacjami.

Dokonane przejęcia, nowe projekty oraz obniżenie rentowności w formacie cash&carry spowodowały jednak spadek wyników Eurocashu. Po dziewięciu miesiącach tego roku znormalizowany zysk netto grupy Eurocash wyniósł 75 mln zł wobec blisko 117 mln zł przed rokiem. narastająco, po trzech kwartałach przychody wzrosły do 17,5 mld zł w 2017 roku z 15,9 mld zł w 2016 roku. Sprzedaż grupy w trzecim kwartale wzrosła o 7,4 proc., ale była o 3,6 proc. niższa od oczekiwań rynkowych.

W sierpniu tego roku Eurocash poinformował, iż był wykorzystywany w mechanizmie wyłudzania VAT przez grupę podmiotów zewnętrznych w transakcjach dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W związku z tym firma może być zobowiązana do zwrotu Skarbowi Państwa podatku VAT. Zgodnie z szacunkiem zarządu kwota zwrotu może wynieść 121 450 511 zł. Spółka złożyła w Prokuraturze Regionalnej w Poznaniu zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Grupa Metro, zgodnie z przyjętą strategią, w tym roku kładła silny nacisk na rozwój oferty dla sektora HoReCa. W grudniu firma poinformowała, że uruchamia cyfrową platformę dla sektora hotelarskiego, oferującą cyfrowe narzędzia, porady i wsparcie, a także platformę do dialogu i dzielenia się spostrzeżeniami. Na razie projekt dotyczy rynków: niemieckiego i francuskiego, gdzie Platforma już posiada 15 000 aktywnych użytkowników, ale do 2020 roku Metro chce poprzez platformę wspierać pół miliona restauratorów w Europie. W przyszłym roku spółka zamierza rozpocząć wdrażanie w 13 krajach darmowych rozwiązań cyfrowych oferujących wartość dodaną restauratorom i ich firmom.

W październiku sieć hurtowni Makro Polska wprowadziła trzy nowe marki własne z myślą o gastronomii. Makro Chef, Makro Professional i Makro Premium to linie produktów spożywczych i chemicznych oraz akcesoriów do wyposażenia, które dostosowane są do różnych potrzeb i typów biznesów gastronomicznych. Do końca 2018 roku w ofercie znajdzie się prawie 500 pozycji tych marek.

4 grudnia dowiedzieliśmy się, że nowe centrum dystrybucyjne dla Makro Polska powstanie już wkrótce. MLP Group przekazało firmie budowlanej Mirbud teren pod budowę kolejnego centrum, o łącznej powierzchni 8,6 tys. mkw.,na terenie parku logistycznego MLP Czeladź. Zakończenie budowy i przekazanie gotowych magazynów planowane jest na czerwiec 2018 r.

To nie pierwsza inwestycja MLP Group dla Metro Polska. Na początku maja MLP Group przekazało sieci nowy obiekt magazynowy o powierzchni 10,1 tys. mkw. zlokalizowany na terenie parku logistycznego MLP Pruszków II. MLP Group informował wówczas, że przygotowuje jeszcze dla sieci Makro dwa obiekty magazynowe o łącznej powierzchni około 17,2 tys. mkw. Jeden z nich to wspomniany obiekt w Czeladzi, a drugi będzie zlokalizowany w pobliżu Wrocławia.

Na początku roku sieć odświeżyła szatę graficzną marki Aro w odpowiedzi na potrzeby klientów z sektora horeca oraz handlu niezależnego. Do nowych elementów wizualnych należą: przejrzyste zdjęcie produktu, czytelna ikonografia prezentująca jego kluczowe parametry oraz wyeksponowana gramatura. Równocześnie nazwa produktu została wyróżniona, a logo „ARO” – zmniejszone. To wszystko umieszczone na białym tle wraz z charakterystycznym kolorowym okręgiem i zastosowaniem color-codingu sprawia, że nowe opakowania są minimalistyczne, przejrzyste i funkcjonalne. Makro posiada obecnie w swojej ofercie ponad 1000 produktów tej marki. Plan strategicznej rewitalizacji marki zakłada zakończenie całego procesu w pierwszym kwartale 2018 roku. Do tego czasu portfolio produktów pod marką ARO wzbogaci się także o kilkadziesiąt nowych indeksów.

Sieć  wprowadziła w tym roku usługę płatności elektronicznych dla franczyzobiorców sklepów Odido. Oferta przewiduje około 20 proc. wyższą marżę na sprzedaży doładowań, niż ta dostępna dla właścicieli sklepów indywidualnie. Makro wynegocjowała dla właścicieli sklepów Odido warunki najmu terminala płatniczego bez kosztów instalacyjnych. Dodatkowo, każde rozliczanie płatności kartami zachodzi w kolejnym dniu roboczym. Firma zapewnia szkolenia dla personelu i opiekę dedykowanego przedstawiciela handlowego. Płatności elektroniczne Odido obsługuje Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService. Na stronie sieci wskazanych jest ponad 2400 placówek Odido.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum