Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Sprzedaż w małych sklepach spadła. Powodem m.in. zła pogoda

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,3 proc. niższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła w tym czasie o 7,9 proc.
Reklama
  • W sierpniu największe spadki odnotowała kategoria najbardziej wrażliwa na wahania temperatur, czyli lody.
  • W ujęciu rdr niewielki spadek w ujęciu wolumenowym dotknął nawet najdynamiczniej rosnącą część rynku piwa, czyli warianty bezalkoholowe.
  • Lepiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się natomiast m.in. słodycze, szczególnie impulsowe.

 

Spadła sprzedaż lodów i napojów

W porównaniu z upalnym lipcem br. zarówno obroty, jak i łączna liczba klientów odwiedzających sklepy małoformatowe do 300 m2 obniżyły się o prawie 7%. Największe spadki odnotowała kategoria najbardziej wrażliwa na wahania temperatur, czyli lody. W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% mniej opakowań lodów niż rok temu i o 40% mniej niż w lipcu br.

Chłodny sierpień przyniósł także duże spadki w innych kategoriach wrażliwych na pogodę – w analizowanym okresie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 23% litrów wody butelkowanej i aż o 33% litrów napojów gazowanych mniej niż w sierpniu 2020 r., co przełożyło się na spadki w ujęciu wartościowym odpowiednio o 20,5% i o 5% (w przypadku napojów gazowanych spadek wartości sprzedaży został ograniczony przez wzrosty cen związane z opłatą cukrową). Piwo, czyli kategoria, która 2021 r. nie może zaliczyć do udanych, w sierpniu znów musiało się zmierzyć ze  spadki sprzedaży – klienci sklepów małoformatowych kupili o 19% mniej opakowań piwa niż przed rokiem i wydali na nie o 17% mniej.

W ujęciu rdr niewielki spadek w ujęciu wolumenowym dotknął nawet najdynamiczniej rosnącą część rynku piwa, czyli warianty bezalkoholowe. Wydatki na ten rodzaj piwa w porównaniu z sierpniem 2020 r. wzrosły jednak o 7%, do czego przyczyniły się w dużej mierze wyższe ceny piw smakowych, objętych podobnie jak inne słodzone napoje opłatą cukrową.

Sierpień 2021 r. nie był udany również dla mocniejszych alkoholi – sprzedaż wódek w ujęciu wolumenowym spadła o 12% w porównaniu z sierpniem 2020 r., co przełożyło się na spadek wartości sprzedaży o 4%. Wydatki na whisky utrzymały wprawdzie się na poziomie sprzed roku, jednak wina stołowe odnotowały spadek o 10%.

Lepiej sprzedawały się słodycze

Lepiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się natomiast m.in. słodycze, szczególnie impulsowe (wydatki na batony czekoladowe wzrosły o 14% w porównaniu z sierpniem 2020 r.), dania gotowe oraz żywność dla zwierząt (wartość sprzedaży w ujęciu rdr urosła o niemal 5%).

W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,18 zł, o 3% więcej niż w sierpniu 2020 r. i aż o 19% więcej niż dwa lata wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.