Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

VIII FRSiH: Rynek dystrybucji na progu zmian (pełna relacja)

O zmianach na rynku handlu hurtowego, kreatywności i strategiach działania funkcjonujących na nim podmiotów oraz konieczności stworzenia platformy dyskusyjnej dla jego uczestników rozmawiali paneliści sesji „Rynek dystrybucji. Sektor hurtowej sprzedaży żywności w decydującej fazie przebudowy” podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Reklama

Debatę rozpoczęła prezentacja Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej z Zakładu Rynku Usług, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, która scharakteryzowała rynek hurtowy w Polsce.

- Liczba przedsiębiorstw hurtowych wynosi obecnie około 268 tys., czyli ponad 27 proc. podmiotów handlowych, z których około 16 proc. to hurtownie spożywcze. Przedsiębiorstwa te działają w bardzo silnej konkurencji, zarówno miedzy sobą, jak i na poziomie różnych formatów. Konkurują także z sieciami handlowymi, które tworzą własne centra dystrybucyjne i omijają hurtownie w dostawach. Coraz mniej jest także  na rynku małych sklepów, czyli głównych odbiorców hurtowni - mówiła Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jej zdaniem handel hurtowy nadal jest rozdrobniony, ale zachodzą pozytywne zmiany. - Większość obrotów w handlu hurtowym realizują małe i średnie przedsiębiorstwa. W detalu jest odwrotnie. Mikro i małe firmy hurtowe najszybciej reagują na zmiany na rynku - mówiła ekspertka.

Podkreśliła również, że handel hurtowy to przede wszystkim magazyny i transport. – Zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które mają tylko jeden magazyn, a rośnie dynamicznie grupa tych, które mają więcej takich przestrzeni. To naturalne, bo dla małych hurtowni szansą jest integracja przedsiębiorstw. Szansą jest także wzrost liczby sklepów specjalistycznych - trzeba się specjalizować w oparciu o aktualne trendy związane m.in. ze zdrową żywnością. Motorem rozwoju dla małych firm będzie również dynamiczna ekspansja sklepów convenience  - uważa Kłosiewicz-Górecka.

Oprócz mikro i małych hurtowni ekspertka wyróżniła również tzw. hurtownie aktywne, samoobsługowe (cash&carry) oraz obsługujące handel elektroniczny (e-handel). - Hurtownie aktywne to bardzo zróżnicowana grupa firm, które powinny rozwijać usługi, konsolidować się i budować silne relacje z detalem zwłaszcza w obliczu rozwoju sieci franczyzowych. Firmy te powinny inwestować w logistykę, czyli obniżyć koszty magazynowania i transportu - mówiła.

Hurtownie samoobsługowe to przede wszystkim Eurocash, Makro oraz Selgros. - Lider, czyli Eurocash, połączył cash&cary z rozwojem sieci franczyzowych, zapewniając większą konkurencyjność małym i średnim sklepom. Szansą dla tego typu hurtowni jest także zaopatrywanie sektora horeca i włączanie się w obszar konsolidacji.  Dla hurtowni obsługujących handel internetowy najważniejsza jest sprawna logistyka. Ma ona kluczowe znacznie zwłaszcza przy żywności. Wzrośnie też zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe - dodała panelistka.

Podsumowując ekspertka podkreśliła, że zajdą zmiany w procesie integracji. - Nastąpi zacieśnienie współpracy w łańcuchu dostaw, widoczny będzie dalszy rozwój marek własnych. Nowoczesne technologie pomogą w problemach związanych z logistyką i e-handlem. Na ile będą istotne? Czy dystrybutorzy będą bardziej logistykami czy detalistami? - zastanawiała się ekspertka.

Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, mówił o przyszłości w kontekście zmiany pokoleniowej na rynku hurtu, a także planowanych zmian w prawie.
- Inwestujemy w rozwój i przedsiębiorczość Polaków, trzeba dać im do tego odpowiednie narzędzia. Stąd rozwój sieci franczyzowych, szkolenia specjalistyczne dla młodych ludzi, a także szkolenia dla pracowników handlu. Tworzymy nową generację przedsiębiorców. To ważne, bo stoimy w obliczu zmiany pokoleniowej i ona zaważy, jak będzie wyglądał ten rynek w przyszłości. Albo starsi przekażą swoje biznesy dzieciom, albo młodzi sprzedadzą je dużym graczom. Handel hurtowy odczuje konsekwencje -uważa członek zarządu Grupy Eurocash.

Pedro Martinho podkreślił, że Polska jest rynkiem nowoczesnego handlu. - Klienci wolą małe i średnie sklepy, to światowa tendencja. Bliskość, znajomość personelu, oszczędność czasu, wiedza skąd jest towar - to jest bardzo ważne dla konsumentów. Nie poddaliśmy się presji dużych sieci i dlatego mamy w Polsce nowoczesny rynek, i to pomimo wielu trudności i przeszkód ustawowych. Przed nami nowe wyzwania - mam tu na myśli podatek od hipermarketów, który ma objąć sklepy o powierzchni od 250 mkw. Osobiście bardzo źle się z tym czuję - sam namawiałem franczyzobiorców, żeby zwiększali sale sprzedaży, inwestowali w swoje placówki. Nowy podatek będzie olbrzymim utrudnieniem dla polskich spółdzielni handlowych i franczyz. Może nawet nastąpić koniec spółdzielni w Polsce. Duzi gracze mają łatwiej, bo przerzucą część kosztów na producentów. Sieci będą tworzyły nowe modele sklepów - do 249 mkw. To spowoduje większą konkurencję na rynku sklepów małopowierzchniowych. Wzrosną również czynsze dla małych sklepów. Będziemy musieli się z tym zmierzyć - mówił Pedro Martinho.

O rozwoju dystrybucji poprzez integrację i specjalizację opowiedział prezes Grupy Kapitałowej Specjał, Krzysztof Tokarz. - Wspólny projekt PHU Specjał, spółki Delko oraz PT Dystrybucja (dawnej Polski Tytoń) pod roboczą nazwą Integracja ma pomóc małym sklepom detalicznym. Będziemy mogli im zaoferować lepsze warunki zakupowe, szerszy asortyment, wspierające sprzedaż działania marketingowe, a w konsekwencji obniżenie kosztów – przedstawił swoją wizję rozwoju prezes Specjału.

- Projekt został zainspirowany spadającą liczbą małych sklepów i rosnącym usieciowieniem. Mimo, iż maleje rynkowy udział niezależnych sklepów spożywczych, ich obroty rosną, bo te placówki są coraz bardziej konkurencyjne. Tymczasem w hurcie działa coraz mniej podmiotów. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruję w dużej konkurencji, a także zmianie pokoleniowej w tym sektorze - część przedsiębiorstw upada, część jest sprzedawanych. Ponadto rośnie znaczenie dystrybutorów, którzy prowadzą własne sieci sklepów. Taka współpraca jest nieodzowna, żeby sensownie prowadzić biznes - uważa prezes GK Specjał.

- Jeśli chcemy żeby sklepy zarabiały, musimy im pomóc. Podmiotami naszej spółki są sklepy franczyzowe Grupy Specjał: Nasz Sklep i Livio – w sumie 5 tys. placówek. Scenariusze rozwoju tych formatów były dwa. Albo rozszerzamy kategorie o tytoń, chemię, mięso i wędliny – to trudne, czasochłonne i kosztowne; albo dogadamy się z dystrybutorami, aby różnice kapitałową i wolumenową nadrobić. I to wybraliśmy. Co zyskamy? Efekt synergii, transfer know-how i zasobów ludzkich oraz zwiększenie liczby sklepów, które będą franczyzobiorcami - wyjaśnił Krzysztof Tokarz.

Dodał, że docelowo GK Specjał chce dołączyć do oferty swoich sklepów więcej produktów z takich kategorii jak: mięso i wędliny, artykuły non-food, prasa. 
- Cel wyznaczyliśmy sobie rok temu - chcemy mieć 10 tys. sklepów franczyzowych, w tym 1,5 tys. w twardej franczyzie, w 2017 roku. To realny cel. Sklepy w dobrych franczyzach są skazane na sukces. Szacujemy dziś wartość naszych przychodów na 10 mld zł, w 2017 roku będzie to 20 mld zł. Będziemy dużym partnerem dla producentów i dla placówek handlowych - mówił prezes Grupy Kapitałowej Specjał.

Wspólne projekty w ramach przedsięwzięcia Integracja to: działania prosprzedażowe (gazetki, targi, bilbordy, plakaty), Uniwersytet Przedsiębiorczości (szkolenia franczyzobiorców), planogramy, e-hurtownia, umowy około biznesowe (Specjał Finanse). - Spodziewamy się wzrostu obrotów i rentowności sklepów, a w związku ze znacznym zwiększeniem liczby punktów franczyzowych wejdziemy na nowe rynki lokalne, poszerzając zasięg terytorialny  - podsumował Krzysztof Tokarz.

Moderator sesji, Andrzej Wojciechowicz z FMCG Business Consulting, zapytał Romana Gajczewskiego, wiceprezesa zarządu Navo Orbico o model funkcjonowania spółki na rynku chemiczno-kosmetycznym.
- Nie jesteśmy logistami. Opieramy się na założeniu, że będąc partnerem liderów jesteśmy w stanie realizować taki model działalności, żeby generować obrót poprzez własne aktywności. Docelowy model funkcjonowania naszej firmy nazwałabym dystrybucją pełnozakresową. Przyświeca mu prosta idea: każdy robi to, co umie. Z punktu widzenia producentów jest to proces produkcji (proces technologiczny) oraz kreowanie marek konsumenckich. Mamy partnerów, których rola egzekucyjna kończy się wraz z wystawieniem palet z towarem, my robimy resztę, czyli: prognozowanie poziomu sprzedaży czy nawet dopuszczenie produktu do obrotu na polskim rynku aż po działania posprzedażowe i relacje z mediami. To filar nowoczesnego myślenia o dystrybucji. Bierzemy odpowiedzialność za brand do poziomu konsumenta włącznie - wyjaśnił Roman Gajczewski.

Jego zdaniem dystrybucja się zmienia, ale niewiele się o tym nie mówi. - To działanie trochę jak zza kulis teatru. Dużo mówi się o aktorach (detalistach), mało o całym zapleczu - ocenił.

Co dziś ma do zaoferowania nowoczesny dystrybutor?  - Wiele, włączając w to serwis logistyczny, zaangażowanie w tworzenie sieci oraz dostarczanie wiedzy, przez które rozumiem zarządzanie kategorią wraz z całym procesem edukacji detalistów. To możemy robić i "wnieść w posagu". Nasz model zakłada bycie perfekcyjnym (full-service) dystrybutorem dobrych produktów we wszystkich kanałach i formatach - powiedział przedstawiciel Navo Orbico.

Zauważył również, że kluczowym graczem dla hurtu jest konsument. –  Shopper, który idzie do sklepu i podejmuje decyzje, w przyszłości będzie filarem rozwoju handlu hurtowego, ogniwem pomiędzy hurtownikiem a detalistą - podsumował Roman Gajczewski.

 Andrzej Ramotowski, prezes Spółdzielni Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego, podkreślił z kolei wagę współpracy hurtowników z detalistami. - Nie wchodzimy na razie w biznesowe, finansowe połączenia z sieciami detalicznymi, ale współpracujemy z nimi nad rozwojem struktur detalicznych. Najważniejsze są wspólne działania z odbiorcami detalicznymi, które zapewniają obu stronom rozwój - mówił panelista.

- Nasza firma to spółdzielnia osób prawnych, właścicielami są spółdzielnie mleczarskie z Podlasia (Mlekpol, Mlekovita, Piątnica), ale forma własności nie ma znaczenia, ważne jest zaangażowanie ludzi w ten projekt. Mamy w swojej ofercie wszystkie produkty mleczarskie dostępne w sklepach. Część z nich jest wytwarzana przez koncerny, część przez lokalne zakłady. Tutaj widzimy pole do działania jako specjalista w danej kategorii, możemy nawiązać współpracę z dużymi hurtownikami - mówił Andrzej Ramotowski.

Panelista zauważył, że wszystkie nowe otwarcia w hurcie po 2005 roku były związane z przejęciami. - Tylko taki model ma rację bytu, jeśli chcemy się rozwijać. Hurt nie przetrwa bez detalu, będziemy tworzyli więzi - ocenił.

Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, był pod wrażeniem dyskusji i strategicznej refleksji panelistów nad rynkiem hurtowym w Polsce. – Często pytamy: gdzie jest nowoczesność? Ona jest właśnie tutaj, a nie przy rynkowych mamutach.  To nowy poziom postrzegania i przekształcania rzeczywistości ekonomicznej w Polsce. Inteligencja biznesowa, zamysł strategiczny jest na powierzchniach małych i średnich, w przestrzeni wertykalnej – ocenił dyrektor POHID-u. I zadał kolejne ważne pytania: - Z kim my jako sektor mamy rozmawiać? Politycy nie istnieją w potrzebie handlu, więc jak się mamy organizować w tym wielkim łańcuchu funkcjonalnym? Może czas pomyśleć o platformie konsultacyjnej, dyskusyjnej? Może za parę lat porozmawiamy o federacji handlu, bo organizacje, które teraz działają na rzecz sektora to już za mało. Potrzeba działania w sferze meta: zorganizowanego,  które w pełni wyartykułuje nasze potrzeby, także przed władzą na różnych szczeblach – podsumował Andrzej Faliński.

Debatę " Rynek dystrybucji. Sektor hurtowej sprzedaży żywności w decydującej fazie przebudowy " moderował Andrzej Wojciechowicz (FMCG Business Consulting).

VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, odbywa się w dniach 4-5 listopada w Warszawie. Podczas dwóch dni debat goście mają okazję wysłuchać dyskusji w ramach 17 sesji tematycznych, a także spotkać się w kuluarach z czołowymi przedstawicielami branży spożywczej i handlowej.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum