Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Action: Dyskonty świetnie sprawdzają się w kryzysie. Widzimy to po koszyku zakupowym

Dyskonty świetnie sprawdzają się w czasie spowolnienia gospodarczego, kiedy ludzie poszukują oszczędności. Widzimy to po wzroście wartości koszyka zakupowego klientów Action, a także po zwiększonym zainteresowaniu właścicieli oraz zarządców obiektów handlowych najemcami dyskontowymi – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Sławomir Nitek, dyrektor generalny Action Polska. - Na polskim rynku dyskontów trend wzrostowy utrzymuje się już od ponad dekady. Przed wybuchem pandemii prognozy jego rozwoju wynosiły ok. 7-9% rocznie do 2022 roku, a obecnie wynoszą 8% do 2024 roku – dodaje.
Reklama

Jak wygląda sytuacja spółki w rok po wybuchu pandemii? Czy obecnie obroty firmy są niższe niż rok temu?

Okres pandemii od początku był i nadal jest trudny dla branży handlowej. Nie będę ukrywał, że sytuacja epidemiczna i związane z nią obostrzenia odbiły się także na naszej firmie. Wyniki za 2020 r. nie są rekordowe, ale wciąż pozostają dla nas satysfakcjonujące.

Chciałbym podkreślić, że w ubiegłym roku weszliśmy do województw, w których marka Action była do tej pory nieobecna – zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz świętokrzyskiego, a także do Warszawy. Świętowaliśmy też otwarcie 100. sklepu w Polsce. Znacząco rozwinęliśmy naszą sieć w centralnej części kraju i wzmocniliśmy ją na południu. Na polskim rynku otworzyliśmy łącznie 44 markety i powiększyliśmy zespół o ponad 500 pracowników. To duży sukces, biorąc pod uwagę utrudnione warunki ekonomiczne.

Jakie firma ma plany odnośnie otwierania nowych sklepów stacjonarnych? Ile takich sklepów może ruszyć w tym roku?

Zamierzamy utrzymać co najmniej takie tempo rozwoju jak w ubiegłym roku. Oczywiście wszystko będzie zależało od dalszego rozwoju sytuacji epidemicznej i wprowadzanych obostrzeń. Na ten moment mogę powiedzieć, że mamy w planach dalszą ekspansję w kierunku północy Polski, zwiększanie obecności w dużych aglomeracjach, wchodzenie na nowe rynki oraz wzmacnianie obecności w południowej i centralnej części kraju.

Już w pierwszym kwartale tego roku otworzyliśmy pierwszy sklep w Krakowie i kolejne w Katowicach oraz Poznaniu. Wprowadziliśmy też markę Action do tak ważnych miast regionalnych, jak Konin czy Bielsko-Biała, a wraz z otwarciem w Nowym Targu, weszliśmy na Podhale. Wkrótce rozpoczniemy działalność w Gdańsku – będzie to nasza pierwsza lokalizacja w województwie pomorskim. O kolejnych nowych sklepach będziemy informować na bieżąco.

Jakie lokalizacje będą brane pod uwagę przy otwieraniu nowych sklepów? Czy nadal będą to centra handlowe i parki handlowe?

Poszukując lokalizacji dla sklepów Action, bierzemy pod uwagę różne formaty – zarówno centra oraz parki handlowe, jak i obiekty wolnostojące, przy dużych ulicach i na osiedlach. Decyzje podejmujemy na podstawie potencjału ekonomicznego danego miejsca oraz jego dostępności dla konsumentów.

Zależy nam na tym, aby być blisko klientów i zapewniać im komfort zakupów, dlatego chętnie wybieramy lokalizacje w pobliżu osiedli mieszkaniowych oraz głównych dróg, gwarantujących dobry dojazd do Action z różnych części danego miasta. Zwracamy także uwagę na bliskość innych sklepów, które uzupełniają naszą ofertę. Dzięki temu konsumenci mogą zrobić kompleksowe zakupy w jednym punkcie. Zwracamy także uwagę na liczbę miejsc postojowych dla osób zmotoryzowanych.

Czy Action planuje rozwój sprzedaży internetowej? Czy pandemia spowoduje zmiany nastawienia spółki i położenie większego nacisku na e-commerce?

W pięciu europejskich krajach, w których sklepy były zamknięte ze względu na lockdown, Action uruchomił usługę click&collect. Na ten moment nie planujemy wprowadzania takich rozwiązań w Polsce. Nasz model biznesowy zakłada działalność w oparciu o sprzedaż w sklepach stacjonarnych.

Jak firma ocenia potencjał polskiego rynku dyskontów niespożywczych? Czy konkurencja na tym rynku jest już duża?

Na polskim rynku dyskontów trend wzrostowy utrzymuje się już od ponad dekady. Przed wybuchem pandemii prognozy jego rozwoju wynosiły ok. 7-9% rocznie do 2022 roku, a obecnie wynoszą 8% do 2024 roku. Z badania “Universe Update” NielsenIQ wynika, że w 2020 roku przybyło w Polsce 195 sklepów dyskontowych.

Dane rynkowe to jednak nie jedyny dowód na duży potencjał tego formatu. Dyskonty świetnie sprawdzają się w czasie spowolnienia gospodarczego, kiedy ludzie poszukują oszczędności. Widzimy to po wzroście wartości koszyka zakupowego klientów Action, a także po zwiększonym zainteresowaniu właścicieli oraz zarządców obiektów handlowych najemcami dyskontowymi. To dla nas dobry czas na rozwój.

Oczywiście wiąże się to także ze wzrostem konkurencji. Oferta Action jest jednak wyjątkowa. Nasz asortyment jest bardzo szeroki – składa się z aż 14 kategorii, w tym produktów pierwszej potrzeby oraz artykułów sezonowych. Klienci mogą więc kupić u nas mnóstwo rzeczy w bardzo atrakcyjnych cenach, pod jednym dachem. Jednocześnie, dzięki temu, że 2/3 asortymentu dynamicznie rotuje, a co tydzień na półkach pojawiają się nowości, możemy szybko reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów.

Reklama

Future of retail

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum