Alpay Güner, Media Markt: Firmy muszą odejść od myślenia o handlu jako oferowaniu towarów

Czy zakaz handlu w niedziele odbił się na elektromarketach? Czy zmienił zwyczaje zakupowe Polaków w segmencie elektroniki użytkowej?
Branża handlu elektroniką użytkową oczywiście odczuwa efekty wdrożenia regulacji ograniczającej handel w niedziele. Wprawdzie nasi klienci przesuwają zakup sprzętów na inne dni w tygodniu, a w niedziele niehandlowe wzrasta ruch w naszym sklepie internetowym, ale nie rekompensuje to całkowicie skutków tej zmiany.
Jesteśmy pewni, że konsumenci chcieliby dokonywać zakupów również w niedziele – również w handlu stacjonarnym. Obecnie bardzo im tego dnia brakuje. Mogliśmy to obserwować, gdy obowiązywały dwie niedziele handlowe w miesiącu.
Czy Polacy robią coraz większe zakupy produktów RTV/AGD?
Zainteresowanie polskich użytkowników sukcesywnie wzrasta i jest połączone ze stałym wzrostem wydatków w tej kategorii. Wprawdzie przeciętny Polak nadal wydaje na elektronikę ponad połowę mniej niż np. mieszkaniec zachodniej Europy, ale w ciągu ostatnich 10 lat wydatki te wzrosły o ponad 60 proc. W ubiegłym roku wydatki na elektronikę wyniosły w Polsce 292 Euro na osobę. Rynek elektroniki użytkowej rośnie.
Czy nadal najważniejsza dla konsumentów jest niska cena?
Dla polskich konsumentów cena jest od lat jednym z kluczowych, ale nie jedynym kryterium przy dokonywaniu wyborów zakupowych.
Co zatem przyciąga Polaków do sieci ze sprzętem RTV/AGD?
Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, dlatego gracze rynkowi kładą nacisk na cały szereg elementów, które składają się na całościowe pozytywne doświadczenia zakupowe klientów. Głównym wyzwaniem dla wielu firm jest odejście od myślenia o handlu jako oferowaniu tylko towarów. Liczy się kompleksowe i indywidualne podejście do potrzeb klienta – produkt wraz z kompletnym rozwiązaniem, dopasowanym do konkretnych potrzeb. Jest to światowy trend – zmieniają się oczekiwania klientów i rola sieci handlowych.
Czego spodziewają się Państwo w najbliższej przyszłości?
Digitalizacja życia codziennego postępuje niezwykle szybko, dlatego handel będzie się rozwijał w wielu różnych kanałach sprzedaży. Już blisko 60 proc. polskich użytkowników sieci robi zakupy online, a 36 proc. z nich kupuje w ten sposób elektronikę. Odsetek ten będzie się z pewnością zwiększał, dlatego MediaMarkt tak wiele uwagi poświęca na rozwój tego kanału sprzedaży i zwiększanie obecności w nim. W elektronice ten kanał sprzedaży ma szczególny potencjał wzrostu.
Obserwujemy rosnącą świadomość klientów w obszarze zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwa handlowe będą musiały coraz mocniej uwzględniać ten aspekt w swojej strategii biznesowej.
Czy obecni gracze będą wchodzić w nowe formaty?
Każdy detalista poszukuje najskuteczniejszych dróg dotarcia do klientów. My obecnie testujemy format shop-in-shop. Postępująca cyfryzacja i miniaturyzacja urządzeń będzie wymagała zmian w podejściu do dystrybucji. W przyszłości niezbędna będzie współpraca w różnych obszarach.
Konkurencyjność na rynku będzie definiowana coraz silniej także przez pryzmat społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ochrony środowiska, ponieważ kwestie ekologiczne nie są już tematem przyszłości, ale ważne, by oferować klientom konkretne rozwiązania, które pozwolą im aktywnie włączyć się w ten proces. W MediaMarkt wiele uwagi przykładamy także do aspektów edukacyjnych, ponieważ wierzymy, że świadomy klient, rozumiejący złożony świat nowych technologii, dokonuje przemyślanych decyzji oraz rozsądnie korzysta z funkcjonalności.
Ile sklepów ma obecnie MediaMarkt w Polsce? Czy w tym roku zostaną otwarte jeszcze nowe placówki?
Sieć MediaMarkt liczy obecnie 89 sklepów stacjonarnych. W 2019 roku uruchomiliśmy dwa nowe sklepy: w Pile i Warszawie (Galeria Młociny) i do końca br. nie planujemy nowych otwarć. Istniejące sklepy są sukcesywnie modernizowane – od początku roku przeprowadziliśmy remodeling kliku sklepów. Obecnie skupiamy się intensywnie na modelu sprzedaży wielokanałowej, ponieważ takie są oczekiwania naszych klientów. W najbliższych latach nasz model dystrybucji będzie się nadal sukcesywnie zmieniał.
Sieć jest kojarzona raczej z dużymi centrami handlowymi i galeriami. Czy spółka ma plany otwierać sklepy w mniejszych miejscowościach?
Sklepy MediaMarkt są zlokalizowane w atrakcyjnych handlowo punktach miast. Od kilku lat jesteśmy obecni również w mniejszych miastach. Jak wspomniałem, stawiamy na wielokanałowy rozwój. W przypadku sieci sklepów stacjonarnych analizujemy sytuację na rynkach lokalnych i będziemy podejmować stosowne decyzje biznesowe.
Czy spółka jest zadowolona z projektu shop-in-shop - stoisk w hipermarketach Carrefour? Czy kolejne takie sklepy ruszą w najbliższym czasie?
Podstawowym warunkiem konkurencyjności jest rozwój kanałów dotarcia do klientów. Nowy format shop-in-shop, który uruchomiliśmy w hipermarketach Carrefour w Warszawie i Łodzi, jest nadal w fazie testów. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych rezultatów i planujemy kolejne projekty. Jesteśmy otwarci na różne pomysły, w zależności od potrzeb naszych klientów.
Od kiedy MediaMarkt rozwija segment marek własnych? Jakie są dalsze plany tego projektu?
W 2010 roku MediaMarkt jako pierwszy na polskim rynku elektroniki użytkowej wprowadził do oferty produkty marek własnych. Dla polskich konsumentów była to absolutna nowość, gdyż dotychczas byli przyzwyczajeni do marek własnych w sektorze spożywczym i FMCG. Szybko jednak przekonali się, że jest to świetna alternatywa dla markowych produktów.
Dostępne wyłącznie w MediaMarkt marki własne OK., KOENIC, ISY i PEAQ obejmują ponad 400 produktów, takich jak urządzenia AGD, elektronika użytkowa i akcesoria we wszystkich przedziałach cenowych. Pod marką KOENIC oferujemy sprzęt AGD i urządzenia do pielęgnacji ciała. Marka OK. to urządzenia gospodarstwa domowego i elektronika użytkowa, z kolei ISY to akcesoria do wszystkich kategorii produktowych, jak złącza, kable czy porty USB. Pod marką PEAQ oferujemy sprzęt IT i elektronikę użytkową, jak laptopy, telewizory lub systemy hi-fi.
Reagując na potrzeby rynku rozszerzamy i na bieżąco modyfikujemy ten asortyment. Szczególnie dumni jesteśmy z wyników testów prowadzonych przez Stiftung Warentest Deutschland.
Jakie firmy produkują dla MediaMarkt pod markami własnymi?
Przy produkcji urządzeń marek własnych dla MediaMarktSaturn Retail Group zasadniczą sprawą jest dbałość o przestrzeganie minimalnych standardów socjalnych we wszystkich zakładach produkcyjnych. Dlatego za produkty marek własnych odpowiedzialna jest firma IMTRON GmbH. Jest ona członkiem niezależnego stowarzyszenia, które jest zaangażowane w przestrzeganie i poprawę standardów socjalnych w globalnym łańcuchu dostaw. Szczegółowe informacje publikowane są w raporcie niefinansowym naszej spółki dominującej Ceconomy.
Czym różnią się marki własne w elektromarketach od marek własnych w sklepach FMCG?
W branży elektroniki użytkowej marka odgrywa wyjątkowo dużą rolę. Urządzenia elektroniczne w odróżnieniu od towarów FMCG użytkujemy przez dłuższy czas, dlatego muszą spełniać wymogi jakościowe i estetyczne. Ponadto coraz szybszy postęp technologiczny wymaga ciągłej modyfikacji oferty produktowej. Bardzo istotną kwestią jest także zapewnienie serwisu tych urządzeń. Dlatego na inwestycje w marki własne mogą pozwolić sobie tylko największe przedsiębiorstwa takie jak MediaMarktSaturn, które mogą wykorzystać efekt skali na wielu rynkach.