PARTNER PORTALU

Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się

Autor: PAP Biznes 16 stycznia 2021 15:00

Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się W 2021 r. oczekiwane jest utrzymanie zainteresowania materiałami budowlano-remontowymi przez klientów indywidualnych. Fot. Shutterstock

Spółkom z sektora materiałów budowlanych w 2020 r. sprzyjało większe zainteresowanie remontami, niższe ceny surowców oraz kursy walutowe. W 2021 r. branża prawdopodobnie nie będzie mogła liczyć na podobny efekt, ale nie oznacza to całkowitego odwrócenia trendu i spadków - oceniają analitycy.

Analityk DM BOŚ Sylwia Jaśkiewicz ocenia, że na razie popyt na materiały budowlane jest wysoki i prawdopodobnie utrzyma się w kolejnych miesiącach, przynajmniej do zakończenia pandemii.
 
„Zakładamy, że sprzedaż wykończeniowych materiałów budowlanych powinna być na stosunkowo wysokim poziomie także w 2021 roku. Niemniej jednak rentowność spółek może być niższa rdr z uwagi na wzrost cen surowców i energii, choć spodziewamy się mniejszej presji na wzrost płac” – powiedziała.
 
W przesłanym PAP Biznes komentarzu Związek Pracodawców – Producentów Materiałów dla Budownictwa ocenił, że w 2021 r. oczekiwane jest utrzymanie zainteresowania materiałami budowlano-remontowymi przez klientów indywidualnych, ale popyt zależeć będzie od cen materiałów oraz dostępności usług budowlanych.

73 proc. badanych zdecydowało się na przeprowadzenie prac remontowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najczęściej objęły one kuchnię oraz salon – wynika z raportu „Zwyczaje remontowe Polaków. Czy produkty do remontu i wykończenia wnętrz kupujemy online?” zrealizowanego na zlecenie sieci Bricomarché.

Badani odświeżali ściany (72 proc.) oraz zmieniali wystrój wnętrz (59 proc.). 37 proc. ankietowanych zdecydowało się na odświeżenie podłogi, a 26 proc. na aranżację ogrodu. Prace remontowe obejmowały reprezentacyjne części domu – Polacy odświeżali zwłaszcza kuchnię (42 proc.) i salon (39 proc.) oraz w trochę mniejszym zakresie sypialnię (37 proc.) czy łazienkę (36 proc.).

WAKACJE ZAMIAST REMONTU
 
„Pomimo pandemii branża materiałów budowlanych może zaliczyć rok 2020 do udanych pod względem sprzedażowym. Po widocznym załamaniu w kwietniu kolejne miesiące przyniosły wzrosty. Pozwoliło to na odrobienie strat w większości grup wyrobów budowlanych” – ocenia Związek Pracodawców – Producentów Materiałów dla Budownictwa (ZPPMdB).
 
Jakub Szkopek, analityk BM mBanku, zwrócił uwagę, że w 2020 r. widać było efekt przesunięcia budżetowego – jeśli ktoś nie wyjechał na wakacje, ograniczył wydatki na rozrywkę, to wolne środki mógł skierować np. na modernizację powierzchni i remonty. W 2021 r. możliwy jest już jednak stopniowy powrót do normalności.
 
„Jeśli sytuacja ma się normalizować – a dzięki szczepieniom wydaje się, że po pierwszym kwartale powinna być dużo bardziej opanowana – można spodziewać się przesunięcia wydatków w kierunku turystyki i rozrywki. Budżet przeznaczany przez przeciętnego Kowalskiego na modernizacje może być szczuplejszy, co też będzie wyzwaniem dla spółek z branży na 2021 r. Efekt zwiększonego popytu na materiały budowlane prawdopodobnie będzie wygasał, ale niekoniecznie musi być tak, że trend całkowicie się odwróci i spółki pokażą spadki” – dodał analityk BM mBanku.
 
„Polacy wyremontowali co mogli, a to są inwestycje raz na jakiś czas, więc nie spodziewam się, żeby mogła się powtórzyć sytuacja z lata 2020 r. Jeśli pandemia ustąpi, to środki będą pewnie przeznaczane raczej np. na urlopy, a nie remonty. Wzrosty w 2020 r. wynikały także z tego, że składy i markety budowlane pracowały cały czas w przeciwieństwie do wielu innych placówek handlowych” – ocenił dyrektor zarządu Grupy PSB Handel Mirosław Lubarski.
 
Dodał, że ze względu na wysoką bazę trudno oczekiwać, żeby utrzymała się wysoka dynamika sprzedaży detalicznej.
 
„W 2021 r. w przypadku sprzedaży detalicznej będą wzrosty, ale nie tej skali jak w 2020 r. Jeśli chodzi o rynek inwestycyjny, nowe budowy - dane GUS pokazują, że jest spadek w pozwoleniach i rozpoczętych budowach, co też może implikować, że przynajmniej w pierwszej połowie roku trudno będzie mówić o optymizmie. Z drugiej strony, w zeszłym roku w marcu, kwietniu mieliśmy duże spadki, więc w tych miesiącach 2021 r. może przynieść ożywienie, ale to będzie spowodowane raczej niską bazą, a nie ogólną koniunkturą” – powiedział Lubarski.
 
Z danych GUS wynika, że liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w okresie styczeń-listopad 2020 r. wyniosła 206,7 tys., tj. o 6,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2019. Deweloperzy rozpoczęli budowę 118,4 tys. mieszkań (o 9,2 proc. mniej), a inwestorzy indywidualni 85,2 tys. (spadek o 1,4 proc.)
 
GUS podał, że w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia budowy 241,3 tys. mieszkań, tj. o 2,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2019. Do użytkowania oddano 196,4 tys. mieszkań, tj. o 6,0 proc. więcej niż przed rokiem.
 
„Popyt pierwotny jest stymulowany ciągle wysoką liczbą nowych mieszkań, a wtórny remontami. Otoczenie niskich stóp procentowych i deficyt mieszkań w regionie sprzyjają rynkowi. Ponadto wydaje się, że praca i szkoła z domu, a przede wszystkim ograniczenia w turystyce, powodują przesunięcie wydatków w kierunku remontów” – powiedziała analityk DM BOŚ.
 
Jaśkiewicz oceniła, że w momencie normalizacji otoczenia interesujące będzie, na jaki wzrost kosztów wyjazdów służbowych, marketingu czy targów pozwalą sobie spółki. Jej zdaniem, wyzwaniem dla branży może być także wysokie wykorzystanie mocy produkcyjnych.
 
„W związku z tym nie są wykluczone zwiększone nakłady inwestycyjne” – dodała.
  
CO Z CENAMI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH?
 
Polskie Składy Budowlane podały, że ceny materiałów budowlanych w grudniu, jak i w okresie styczeń-grudzień, wzrosły rdr o 1,4 proc.
 
W 2020 r. największy wzrost cen zanotowały materiały budowlane z grup asortymentowych: cement i wapno (+7 proc.), ogród i hobby (+3,3 proc.), stolarka (+3,2 proc.) oraz instalacje i ogrzewanie (+3,1 proc.). Spadki zanotowano w kategoriach: płyty OSB (-4,7 proc.), izolacje termiczne (-3,3 proc.), ściany i kominy (-1,2 proc.) oraz izolacje wodochronne (-0,9 proc.).
 
Dyrektor zarządu Grupy PSB Handel Mirosław Lubarski w rozmowie z PAP Biznes ocenił, że po niewielkich zmianach cen materiałów w zeszłym roku, w 2021 r. w związku ze wzrostem płacy minimalnej, kosztów logistyki, produkcji i energii, spodziewane są wzrosty cen.
 
„W 2020 roku dynamika zmian cen w porównaniu z latami 2018-19 była znacząco niższa. W zależności od segmentu ceny wahały się między ok. +7 proc. w przypadku cementu, a spadkiem 3-5 proc. w przypadku wełny mineralnej czy płyt OSB. W 2021 r. spodziewamy się dwucyfrowych wzrostów cen produktów” – powiedział Lubarski.
 
W ocenie ZPPMdB w drugiej połowie 2021 r. może nastąpić wyhamowanie wzrostów cen materiałów budowlanych i usług, co z kolei mogłoby sprzyjać sprzedaży materiałów oraz decyzjom o remontach. Dodatkowo - jak wskazuje Związek - istnieje ryzyko spowolnienia wzrostu popytu na materiały budowlane, ale nie powinno w równomiernym stopniu dotyczyć wszystkich sektorów w branży.
 
Wzrostu produkcji oczekują sektory obejmujące materiały do wykańczania i remontów, a spadku te związane z dużymi inwestycjami wymagającymi znacznych nakładów finansowych i materiałowych.
 
Związek ocenia, że do najważniejszych wyzwań stojących przed branżą budowlaną można zaliczyć m.in. spadek rentowności i brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej, jak również finansowanie inwestycji, wysokie koszty zatrudnienia, czy mimo wszystko spadek popytu na usługi budowlane.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8692
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.