CCC chce być beneficjentem wysokiej inflacji

- Spodziewamy się, że inflacja będzie dalej rosnąć i na taki wariant mamy opracowane scenariusze, które zabezpieczą nas operacyjnie – powiedział Marcin Czyczerski.
Jego zdaniem struktura popytu może ulec zmianie.
- Liczba par butów sprzedanych prawdopodobnie będzie porównywalna, ale klienci mają obecnie skłonność do poszukiwania jak najbardziej atrakcyjnych cenowo produktów. Większość naszego biznesu: CCC czy HalfPrice posiadają taką właśnie ofertę - jakościową i atrakcyjną cenowo. W związku z tym, powinniśmy być beneficjentem wspomnianej zmiany. Z kolei Grupa Modivo będzie dostosowywać ofertę do zapotrzebowania klientów, będziemy reagować elastycznie - powiedział prezes.
Grupa CCC liczy na udany drugi kwartał, widzi spore wzrosty sprzedaży od końca kwietnia we wszystkich liniach biznesowych i kanałach.
- Od końca kwietnia i w maju we wszystkich liniach biznesowych i wszystkich kanałach obserwujemy spore wzrosty sprzedaży. To pokazuje, że popyt był częściowo odroczony – dzisiaj gotowość zakupowa klientów jest dużo wyższa. W ostatnim czasie widzimy też znaczącą poprawę pogody - choć jeszcze nie na wszystkich rynkach. Jesteśmy dobrze zatowarowani na sezon wiosna-lato - mamy na półkach i w e-commerce szeroką ofertę, nowe marki i nieustająco atrakcyjne ceny. Kategorie wiosenne wciąż cieszą się popularnością, a w tym samym czasie klienci coraz chętniej sięgają po propozycje letnie. Liczymy, że to będzie dla nas dobry kwartał - powiedział PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski.
- Pomimo wyzwań oczekujemy dobrego roku. Nawet jeśli trendy nie utrzymałyby się na obecnych poziomach, to i tak zakładam, że będziemy realizować dynamiki wyższe niż rynek - - dodał.
Grupa CCC wstępnie szacuje, że w pierwszym kwartale roku obrotowego 2022/23, czyli w okresie luty-kwiecień, miała 110 mln zł zysku EBITDA i 45 mln zł straty operacyjnej. Przed rokiem CCC miało 101 mln zł straty operacyjnej, a zysk EBITDA wynosił 35 mln zł. Przychody grupy wzrosły o 32 proc. do 1,89 mld zł.
- Pierwszy kwartał wyjątkowo nam nie sprzyjał pod względem otoczenia rynkowego, a mimo wszystko pokazaliśmy dobre dynamiki wzrostu - choć oczywiście mieliśmy apetyty na więcej - ocenił prezes.
- Na niektórych rynkach wychodziliśmy jeszcze z fali Omikrona, doszła rosnąca inflacja, a w Polsce nastąpiły zmiany podatkowe. Pogoda również nie sprzyjała. Marzec i kwiecień należały do najzimniejszych miesięcy w ostatnich kilkunastu latach – w związku z tym popyt na kolekcję wiosenną był ograniczony. Co więcej, po wybuchu wojny w Ukrainie handel na pewien czas prawie zamarł. Pierwszemu kwartałowi towarzyszył więc słabszy sentyment konsumencki - w lutym, marcu był najniższy od lat. Przełożyło się to bezpośrednio na ruch w sklepach i liczbę transakcji - dodał Czyczerski.
Jak poinformował, e-commerce miał się dobrze - z wyjątkiem okresu zaraz po wybuchu wojny. Od końca kwietnia ten kanał notuje wysokie wzrosty sprzedaży.
- Dynamiki e-commerce w pierwszym kwartale były może trochę niższe niż zazwyczaj, w okolicach 20 proc. w przypadku Grupy Modivo, ale to wciąż zdecydowanie wyższe dynamiki niż u konkurencji. Od końca kwietnia nasze kanały e-commerce notują bardzo mocne dynamiki wzrostu sprzedaży, od 30 do nawet ponad 100 proc. Silne e-commerce się bronią, bo korzystają na lojalizacji klienta i szerokiej oferty - powiedział prezes CCC.
Dodał, że obecny poziom stóp procentowych został założony w budżecie firmy i jest ona także przygotowana na dalsze podnoszenie stóp. W obliczu obecnych wyzwań makroekonomicznych poprawa rentowności i poprawa rotacji zapasów nabierają jeszcze większego znaczenia. Dlatego działamy w tym obszarze bardzo aktywnie.
Czyczerski poinformował, że według szacunków tegoroczne nakłady inwestycyjne w CCC wyniosą ok. 250 mln zł, a w grupie Modivo nieco ponad 250 mln zł.
Grupa CCC posiada ok. 90 platform e-commerce i prawie 1000 sklepów w 29 krajach pod markami CCC, eobuwie. pl, Modivo i DeeZee. Od maja 2021 r. spółka poprzez sieć sklepów HalfPrice rozwija sprzedaż również w segmencie off-price.
W Ukrainie grupa ma 18 sklepów franczyzowych CCC. Obecnie 13 z nich zostało już ponownie uruchomionych. W Rosji sklepy pozostają zamknięte, grupa wycofuje się z tego rynku.