Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ekspert: W jaki sposób przeprowadzić ekspansję sieci handlowej w regionie CEE

Polskie firmy coraz śmielej opuszczają granicę kraju i wkraczają na zagraniczne rynki. Głównym celem ich działań są kraje Europy Środkowo-Wschodniej. W jaki sposób przeprowadzić ekspansję sieci handlowej w tym regionie?
Reklama

Sieci handlowe osiągając w Polsce pewien zadowalający pułap, coraz śmielej myślą o zdobywaniu kolejnych rynków. Jest to naturalny krok na drodze do rozwoju. Od jakiegoś czasu dużą popularnością cieszy się region CEE, głównie Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Słowacja i Czechy. Spacerując ulicami Budapesztu, Rygi czy Bratysławy w oczy rzucają się takie marki jak CCC, 4F, Sizeer, Kazar, jak i sklepy należące do LPP, które mają już ugruntowaną pozycję w krajach bałtyckich.
Dla polskiego rynku wybór państw sąsiedzkich to najlepsza, a zarazem najprostsza droga do zaistnienia w skali międzynarodowej.

– Kraje tego regionu są dla polskich inwestorów idealne pod kątem ekspansji, gdyż są mniejsze, znajdują się w sąsiedztwie, mają podobny krąg kulturowy i wciąż nie są nasycone międzynarodowymi markami – zwraca uwagę Piotr Panek z firmy Workshop.re – Odwrotna sytuacja jest już dużo trudniejsza. Do Polski wkraczały np. marki słowackie, które szybko wycofywały się ze swoich planów, gdyż po prostu nie przynosiły dochodów – dodaje.

Kraje Europy Środkowo-Wschodniej charakteryzują się szeregiem cech wspólnych, wśród których najistotniejsze znaczenie ma położenie geograficzne. Pod względem językowym bliżej nam do takich państw jak Słowacja i Czechy niż Litwa, Łotwa, Estonia czy Węgry. 

– Pomimo różnic językowych, o wiele łatwiej przeprowadzić ekspansję marki w takich krajach jak Litwa, Łotwa oraz Węgry niż Czechy i Słowacja. W tym przypadku nie mamy na myśli komplikacji prawnych czy urzędowych, gdyż w każdym z tych krajów sytuacja wygląda podobnie i sieci handlowe z powodzeniem rozwijają się zarówno na Litwie, jak i w Czechach. Chodzi nam o sposób współpracy i mentalność społeczeństwa w podejściu do napotykanych komplikacji i braku chęci przy ich rozwiązywaniu – podsumowuje Piotr Panek.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum