H&M: woleliśmy poszukać oszczędności w firmie, niż przerzucić koszty na klientów

Szwedzki detalista odzieżowy H&M podjął kilka działań, które mają powolić zaoszczędzić równowartość około 860 milionów złotych. Hennes & Mauritz ogłosił w grudniu ubr., że zostanie zwolnionych 1500 osób w celu zmniejszenia kosztów administracyjnych oraz wydatków ogólnych .
„Program kosztów i wydajności, który zainicjowaliśmy, obejmuje przegląd naszej organizacji i zdajemy sobie sprawę, że wpłynie to na współpracowników. Będziemy wspierać naszych kolegów w znalezieniu najlepszego możliwego rozwiązania dla ich następnego kroku” – wyjaśnia Helena Helmersson, CEO H&M.
Efekt oszczędnościowy powinien być widoczny w drugiej połowie 2023 roku. W czwartym kwartale działalności podjęte środki spowodują wydatki wysokości 340 mln zł. W trzecim kwartale roku finansowego 2021/2022 H&M poniósł znaczne straty: zysk netto spadł o 88,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Helmersson wyjaśnił wówczas, że między innymi wzrost cen surowców i frachtu spowodował wzrost cen w sklepach marki.
Wysokie ceny i utrata biznesu w Rosji
Przyczyn spadku zysków jest kilka: H&M przestał robić interesy z Rosją, która napadła na Ukrainę. Według Heleny Helmersson, CEO H&M, był to ważny i dochodowy rynek, a wycofanie się miało znaczący negatywny wpływ na jego własne wyniki.
Ponadto rosnące koszty energii obciążyły budżet Grupy. Poważny był również wzrost kosztów surowców i frachtu w związku z historycznie silnym dolarem amerykańskim, który doprowadził do znacznego wzrostu kosztów zakupu towarów. „Zamiast przerzucać pełne koszty na naszych klientów, woleliśmy dalej wzmacniać naszą pozycję na rynku” — wyjaśnia dyrektor strategiczny firmy.
H&M zwalnia 1500 osób
W grudniu ubr. H&M zapowiedział wprowadzenie środków oszczędnościowych. Aby zmniejszyć koszty ogólne i administracyjne, zlikwidowano 1500 miejsc pracy. Jest to część programu kosztów i wydajności, który ma pozytywnie wpłynąć na wyniki Grupy w dalszej części tego roku finansowego, a roczne oszczędności mają wynieść ponad 847 mln zł. Uruchomienie tego programu wiązało się również z jednorazowymi wyższymi kosztami – około 2 miliardów zł.
Helmersson jest teraz optymistą co do bieżącego roku podatkowego: „Czynniki zewnętrzne, które miały negatywny wpływ na nasze koszty zaopatrzenia, stopniowo odwracają się i oczekuje się, że będą miały pozytywny wpływ na nasze wyniki w drugiej połowie 2023 r. Koszty zakupu zamówień oczekujących na realizację są już niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku.”

Czytaj więcej
Znany gwiazdor namawia do bojkotu H&M