PARTNER PORTALU

Inspekcja Handlowa zbadała kosmetyki do opalania, nałożyła karę 600 zł

Autor: PB 30 czerwca 2021 12:40

Inspekcja Handlowa zbadała kosmetyki do opalania, nałożyła karę 600 zł Inspekcja Handlowa od lutego do maja 2021 r. przeprowadziła na terenie całego kraju 65 kontroli. Fot. Shutterstock

Badanie Inspekcji Handlowej wykazało nieprawidłowości związane z oznakowaniem kosmetyków do opalania. Kontrole przeprowadzono w 62 sklepach detalicznych i 3 hurtowniach, nieprawidłowości stwierdzono u 12 przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne.

Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 1 decyzji nakładającej karę pieniężną w kwocie 600 zł, wszczęcia 2 postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej oraz w jednym przypadku odstąpiono od wymierzenia kary stwierdzając znikomość naruszenia prawa.

Ponadto skierowano 9 pism do dostawców/producentów kwestionowanych wyrobów wskazując na stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazano 3 informacje o nieprawidłowościach do właściwych stacji sanitarno-epidemiologicznych.

Inspekcja Handlowa od lutego do maja 2021 r. przeprowadziła na terenie całego kraju 65 kontroli, których celem było sprawdzenie prawidłowości oznakowania kosmetyków do opalania i nawilżających balsamów po opalaniu oraz prawidłowości obrotu tymi produktami, a także sprawdzenie deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).

Inspektorzy ocenili oznakowanie 243 partii produktów. Ze względu na brak lub nieprawidłowe oznakowanie zakwestionowano 13 partii kosmetyków (5,3 proc.). Wśród zakwestionowanych oznakowań były m.in.: brak funkcji produktu w języku polskim – 5 partii, brak funkcji produktu oraz brak szczególnych środków ostrożności w języku polskim – 1 partia, brak zagrożeń związanych z nanoszeniem mniejszej ilości produktu ochrony przeciwsłonecznej (3 partie).

Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili również, czy przedsiębiorcy udostępniają na rynku produkty kosmetyczne po upływie daty minimalnej trwałości, stwierdzając u 2 przedsiębiorców 2 partie tj. 0,8 proc., przeterminowanych kosmetyków (przedsiębiorcy wycofali z obrotu kwestionowane kosmetyki).

W przypadku oświadczeń marketingowych (ang. claims) , inspektorzy sprawdzali, czy przedsiębiorcy nie stosują określeń, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków, które np. wskazują na szczególne cechy produktu, które mogą świadczyć o innych właściwościach produktu, są niejasne i nieprecyzyjne, czy też mogą kształtować mylne wyobrażenie u konsumenta, co do działania produktu.

W ww. zakresie sprawdzono 200 partii produktów wnosząc zastrzeżenia do 3 z nich tj. 1,2 proc. Na przykład: - na opakowaniu kosmetyku podano właściwości jakie posiada olej arganowy „Drogocenny olej arganowy wzmacnia ochronną barierę skóry, odżywia i regeneruje oraz zapobiega przesuszeniu i łuszczeniu się naskórka”, podczas gdy w składzie kosmetyku nie został on wyszczególniony.

Inspekcja Handlowa nie stwierdziła naruszeń w kwestii przestrzegania prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10249
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    16,09

  • Śr

    10,50

  • Min

    9,72

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.