Lewiatan: w II kw. branża modowa wykorzystała tylko 51 proc. swoich mocy produkcyjnych

Autor: PAP 7 sierpnia 2020 14:32

W II kw. branża modowa wykorzystała tylko 51 proc. swoich mocy produkcyjnych - poinformowała w piątek Konfederacja Lewiatan. Prognozy na III kwartał zakładają, że moce wzrosną ledwie do 60 proc.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród pracodawców branży modowej zrzeszonych w Lewiatanie, w wyniku pandemii koronawirusa dla 87 proc. przedsiębiorstw modowych istotnie pogorszyła się sytuacja przychodowa: nawet przy interwencyjnym szyciu środków ochronnych ich przychody spadły średnio niemal o połowę (47 proc.) "Biorąc pod uwagę niski popyt, 2/3 firm zdecydowało się podjąć specjalne działania - najczęściej stosowano postojowe czy urlopy, tylko 15 procent firm zredukowało zatrudnienie" - czytamy w informacji Konfederacji.

Zaznaczono, że perspektywy na III kwartał również nie rysują się lepiej. "Przeciętnie poziom zamówień w lipcu kształtował się na poziomie 53 proc., a jedynie 13 proc. firm ma pełny portfel zamówień, z czego w znacznej większości to zamówienia krajowe. Eksport polskich tekstyliów, odzieży i wyrobów skórzanych kuleje" - napisano.

Wskazano, że prognozy na cały kwartał sięgają ledwie 60 proc., co oznacza, że krajowi producenci nie mają podstaw, by wierzyć w istotną poprawę warunków funkcjonowania branży w najbliższych tygodniach. Podkreślono, że mimo trudnej sytuacji 61 proc. przedsiębiorstw nie planuje "dalszych działań wobec pracowników, chociaż istnieją firmy, które deklarują redukcje zatrudnienia".

Napisano, że w drugim kwartale aż 94 proc., ankietowanych firm skorzystało z pomocy rządowych tarcz: po wsparcie do PUP i ZUS zgłosiło po 55 proc. podmiotów, a po wsparcie z Tarczy Finansowej PFR - 42 proc. Wskazano, że w ponad połowie przypadków pozyskanie wsparcia wiązało się z trudnościami proceduralnymi, jednak bez takiego wsparcia prawdopodobieństwo masowych bankructw byłoby znacznie wyższe.

W informacji zaznaczono, że poprawa sytuacji epidemiologicznej automatycznie nie przyniesie odbicia branży. Wśród często wymienianych wyzwań, przed którymi stoją przedsiębiorcy są przede wszystkim: spadek popytu, zatory płatnicze, zmniejszenie zaufania banków do firm, zmiany warunków współpracy, problemy z dostawami. Przedsiębiorcy zwracają też uwagę na braki kadrowe (w związku z wysoką absencją oraz barierami w migracji), wzrost kosztów produkcji, dumping cenowy, anulowanie kontraktów i przesuwanie zamówień publicznych, a także restrykcyjne wymogi wsparcia publicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6162
Ilość aktualnych ofert: 463385

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    4,48

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.