MediaMarktSaturn: Elektromarkety będą wchodziły w mniejsze formaty

Jak spółka MediaMarktSaturn Polska ocenia rok 2018? Co udało się osiągnąć?
W roku finansowym 2017/2018 intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem naszej sieci w wielu obszarach i jesteśmy zadowoleni z wyników naszych działań. Kontynuowaliśmy rozwój we wszystkich kanałach sprzedaży - wychodząc naprzeciw zmieniającym się zwyczajom konsumentów, pracowaliśmy - i nadal pracujemy - nad funkcjonalnościami kanałów internetowych mediamarkt.pl i redcoon.pl. Równocześnie poszerzyliśmy sieć sklepów stacjonarnych - otworzyliśmy 5 nowych marketów: w Ostrołęce, Gdańsku, Katowicach, Warszawie i Łodzi.
Kamieniem milowym w historii naszej firmy była integracja sieci MediaMarkt i Saturn. W ciągu 4 miesięcy minionego roku kalendarzowego zrealizowaliśmy z sukcesem złożony proces połączenia obu marek pod jednym szyldem MediaMarkt. Dzięki temu wzmocniliśmy siłę marki MediaMarkt i możemy jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby i oczekiwania naszych klientów.
Wreszcie, w październiku ubiegłego roku świętowaliśmy jubileusz 20-lecia marki MediaMarkt w Polsce. To wydarzenie było dla nas wyjątkowo budujące, ponieważ pokazało nam, jak mocno nasza marka jest zakorzeniona w świadomości polskich konsumentów. Dlatego staramy się robić wszystko, aby ich nie zawieść, nieustannie rozwijamy kompetencje w obszarze doradztwa i zakres usług okołosprzedażowych.
Czy sieć odczuła skutki zakazu handlu w niedziele? Czy widoczne jest np. zmniejszenie dynamiki wzrostu sprzedaży lub wzrost kosztów w firmie?
Dni weekendowe zawsze generowały najwyższe obroty dla handlu. Skutki wprowadzenia regulacji ograniczających handel w niedziele są odczuwalne dla całej branży handlowej.
Oczywiście nastąpiło pewne przesunięcie zakupów na inne dni w tygodniu i w niedziele niehandlowe zwiększa się ruch w sklepach internetowych. Nie rekompensuje to jednak skutków ograniczenia handlu. Wprowadzone ograniczenia wprawdzie nie wiążą się dla nas z dodatkowymi kosztami, ale wymagały pewnych modyfikacji w niektórych obszarach naszej działalności.
MediaMarkt w listopadzie ub.r. uruchomił sklep na wydzielonej powierzchni hipermarketu Carrefour w Galerii Wileńskiej. Czy tego typu placówki będą otwierane w innych lokalizacjach?
Podstawowym warunkiem konkurencyjności na rynku jest ciągły rozwój kanałów dotarcia do klientów i szybkość reakcji oraz dostosowanie się do wymagań i dynamiki rynku. Chcemy być tam, gdzie są nasi klienci, dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie dwóch sklepów w formacie Shop-in-Shop w hipermarketach Carrefour w Warszawie i Łodzi. Nie wykluczamy rozwoju tego modelu. Obecnie przyglądamy się, jak nasz nowy format sprawdza się na rynku.
Jakie plany ma sieć na 2019 rok, jeśli chodzi o liczbę nowych otwarć?
Oprócz sklepu internetowego mediamarkt.pl sieć MediaMarkt liczy obecnie 89 sklepów stacjonarnych w Polsce. Nasza najnowsza lokalizacja to Piła, w której pojawiliśmy się w ostatnim dniu lutego tego roku. Kolejne otwarcie planujemy w Warszawie w Galerii Młociny. W bieżącym roku finansowym nadal będziemy konsekwentnie rozwijać się we wszystkich kanałach dystrybucji.
Jak firma ocenia efekty sprzedażowe sklepu internetowego mediamarkt.pl?
Polski rynek e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Trend ten ma odzwierciedlenie również w polskim handlu elektroniką użytkową. Nasze internetowe kanały dystrybucji zyskują na popularności, co przekłada się również na wzrost obrotów sprzedaży online. Stale rozwijamy funkcjonalności naszej platformy e-commerce i wdrażamy nowe usługi, które zwiększają komfort zakupów. Wszystkie nasze sklepy stacjonarne pełnią funkcję punktów odbioru zamówionych towarów.
Jak firma ocenia otoczenie rynkowe? Czy rynek elektromarketów w Polsce jest konkurencyjny? Jak będzie rozwijał się w najbliższych latach?
Polski rynek dystrybucji elektroniki użytkowej jest bardzo konkurencyjny, co wymusza na działających na nim podmiotach daleko posuniętą elastyczność. Szybki rozwój e-commerce oraz wdrażanie w handlu na szerszą skalę coraz bardziej zaawansowanych technologii skłoni firmy do modyfikacji swoich strategii biznesowych. W konsekwencji możemy spodziewać się stopniowego zmniejszania powierzchni sklepów stacjonarnych z powodu miniaturyzacji urządzeń i przeniesienia handlu do sklepów internetowych.
Jak zmieniały się w ostatnich latach nawyki zakupowe Polaków? Czego firma spodziewa się w przyszłości?
W ostatnich latach niska cena przestała być jedynym kryterium wyboru sklepu. Jest ona oczywiście nadal istotna, ale równie ważne są pozytywne doświadczenia i emocje towarzyszące zakupom. Klient docenia kompetentną i miłą obsługę, indywidualne podejście do jego potrzeb, szeroką ofertę usług, komfort zakupów czy liczbę punktów kontaktu. W dobie ciągłego i nieograniczonego dostępu do informacji coraz bardziej liczą się także pozytywne opinie innych klientów. Dlatego firmy kładą nacisk na wnikliwą analizę customer journey, aby kontakt klienta z marką na każdym etapie gwarantował jak najlepsze doświadczenia.
Coraz większe przenikanie się kanałów dystrybucji stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw, które muszą sprawnie reagować na nowe potrzeby konsumentów.