Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Monnari liczy na wzrost marż. Spółka niepewna co do wpływu zakazu handlu w niedziele

Monnari liczy w tym roku na dalszy wzrost marż. Chce zwiększyć powierzchnię handlową o 5-7 proc. rdr - poinformowali przedstawiciele spółki. Ich zdaniem, potencjalny wpływ na tegoroczną sprzedaż spółki może mieć zakaz handlu w niedziele. Obecnie sprzedaż w niedziele stanowi 1/7 ogółu przychodów.
Reklama

- Jest szansa na podniesienie marż w tym roku. Przy sprzyjającym kursie dolara, jest taka możliwość - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami prezes Monnari Mirosław Misztal.
 
W 2017 roku marża brutto na sprzedaży wzrosła do poziomu 55,4 proc. w porównaniu z 54,5 proc. w 2016 r. W samym czwartym kwartale marża wzrosła do 60,8 proc. z 57,7 proc. rok wcześniej.
 
- Czwarty kwartał pozwolił nadrobić straty z pierwszego kwartału. Wpływ miały na to dwa czynniki: kwestia niższego kursu dolara przełożyła się na niższą cenę zakupu, a z drugiej strony ostrożniej podeszliśmy do kwestii przecen - powiedział dyrektor finansowy Miłosz Kolbuszewski.
 
Dodał, że dbałość o marże jest priorytetem dla spółki. - Wzrost przychodów jest istotny, ale ważne, by sprzedaż rosła przy odpowiednim poziomie marży - powiedział dyrektor.
 
Potencjalny wpływ na tegoroczną sprzedaż spółki może mieć zakaz handlu w niedziele. Obecnie sprzedaż w niedziele stanowi 1/7 ogółu przychodów. - Wolne niedziele są znakiem zapytania. Zobaczymy, jak to się przełoży na sprzedaż - powiedział prezes Misztal.
 
Przychody Monnari w 2017 roku wzrosły o 6,8 proc. rdr do 247,4 mln zł. W tym okresie sieć sprzedaży wzrosła o 5,6 proc. Spółka zwraca uwagę w tym kontekście m.in. na słaby pierwszy kwartał, spadek sprzedaży hurtowej, spadek średniej ceny produktu i stosowanie ostrożnej polityki przecen.
 
Wzrost sprzedaży na sklepach porównywalnych wyniósł w ubiegłym roku 9,8 proc. W IV kwartale LFL wzrósł o 2,4 proc. rdr.
 
Koszty SG&A Monnari wzrosły o 10,0 proc. w porównaniu z 15,3 proc. w 2016 r. Koszty wynagrodzeń wzrosły o ok. 15 proc., a koszty najmu o ok. 7,2 proc. Średnie wynagrodzenie wzrosło o ponad 4 proc. rdr. - Presja płacowa nie słabnie. W tym roku dynamika wzrostu płac może być przynajmniej porównywalna - powiedział Kolbuszewski.
 
Zysk operacyjny grupy wyniósł w 2017 roku 21,17 mln zł, co oznacza spadek o 1,9 proc. rdr. Zysk netto wyniósł 21,8 mln zł wobec 35,8 mln zł rok wcześniej.
 
Spółka wyjaśnia, że na wynik netto w 2016 r. miała wpływ m.in. aktualizacja wyceny nieruchomości inwestycyjnej w wysokości 14,1 mln zł. Z kolei na wynik netto 2017 roku miała wpływ aktualizacja wyceny nieruchomości inwestycyjnej w wysokości 7,5 mln zł. Wynik na różnicach kursowych był ujemny, na poziomie 1,3 mln zł wobec plus 1,7 mln zł w 2016 r.
 
Na koniec grudnia 2017 roku grupa Monnari miała 164 salony, o jeden więcej niż rok wcześniej. Powierzchnia handlowa wzrosła o 1,8 tys. m kw., do 33,25 tys. m kw., co stanowi wzrost o 5,6 proc.
 
W tym roku spółka chce zwiększyć powierzchnię o 5-7 proc. rdr. - Zakładamy 5-7 proc. przyrostu powierzchni handlowej w stosunku do stanu na koniec ubiegłego roku. To nie tylko nowe otwarcia, ale i powiększenia istniejących salonów - powiedział Miłosz Kolbuszewski.
 
Monnari koncentruje się teraz na sfinalizowaniu rozmów w sprawie potencjalnej akwizycji spółki Simple Creative Products. Dostała od Gino Rossi wyłączność do 30 kwietnia 2018 r., m.in. pod warunkiem, że wartość wyceny za udziały Simple wyniesie nie mniej niż 46 mln zł, przy założeniu zerowego poziomu zadłużenia i gotówki. Ostateczna cena zostanie ustalona po przeprowadzeniu due diligence. Transakcja miałaby być finansowana z własnych środków.
 
Monnari informowało też niedawno o współpracy z LK Designer Shops w odniesieniu do lokowania i finansowania produkcji oraz zakupu towarów marki Lidia Kalita. Wcześniej podobne porozumienie spółka zawarła w sprawie marki Femestage Eva Minge.
 
Prezes nie wykluczył, że w przyszłości spółka mogłaby się w nie zaangażować kapitałowo. - Na razie to kwestia wymiany doświadczeń, wiedzy - powiedział Misztal.
 
Wśród możliwych synergii marek Monnari wymienia redukcję kosztów w zakresie najmu magazynu, renegocjacje umów najmu w centrach handlowych, stopniową zmianę w zakresie zlecania produkcji.
 
Monnari nie planuje wypłaty dywidendy, ale zamierza kontynuować skup akcji własnych.

Reklama

Future of retail

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum