Najważniejsze wydarzenia 2020 roku na rynku centrów handlowych

Po czterech lockdownach najemców galerii handlowych i ich właścicieli wciąż dzieli czynsz. Rośnie e-commerce i omnichannel oraz podaż retail parków, które są gwiazdą nie tylko footfallu, ale i transakcji. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia rynku handlowego po roku pandemii.
Straty w obrotach sklepów i punktów usługowych w galeriach handlowych w 2020 r. przekroczyły 33 mld zł. Konsekwencją lockdownów jest luka w budżetach właścicieli centrów handlowych w wysokości ok. 5 mld zł. Udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej ogółem ulegał wahaniom, osiągając maksimum 11,9 proc. w kwietniu 2020 r. Parki handlowe i wolnostojące magazyny handlowe mają największy udział w podaży – odpowiednio 36 proc. i 30 proc. Pandemia ostudziła rynek transakcji sektora handlowego. Jego wartość to blisko 650 mln euro, a to druga najniższa stawka ostatniej dekady. Działalność w Polsce zakończyły m.in.: Forever21, Camaieu, Promod, Stefanel, Salamander, Sportisimo i Miniso. Podczas pandemii zadebiutowały na polskim rynku m.in.: Primark, Urban Outfitters, American Vintage, Falconeri, Armani Beauty, Mömax oraz rosyjski dyskont spożywczy Mere.
Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych od marca do końca ubiegłego roku ruch klientów w centrach handlowych nie osiągnął poziomu z 2019 r. i był niższy średnio o 32 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego, natomiast średnio w całym 2020 r. był niższy o 28 proc.
Przeczytaj także:
Straty w obrotach sklepów i punktów usługowych spowodowane ograniczeniami w funkcjonowaniu centrów handlowych w 2020 r. przekroczyły 33 mld zł. Obroty spadły łącznie we wszystkich kategoriach zakupowych o ok. 26 proc. i wyniosły ok. 96 mld zł.
Konsekwencją lockdownów jest luka w budżetach właścicieli centrów handlowych w wysokości ok. 5 mld zł, co stanowi 45 proc. ich rocznych przychodów. Największy spadek obrotów wśród wszystkich analizowanych kategorii zakupowych odnotowały usługi i rozrywka. W 2020 r. były one niższe odpowiednio o 66 proc. i 59 proc. Najmniejsze spadki dotknęły kategorię żywność – 5 proc. oraz dom i wnętrze – 7 proc. Udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej ogółem ulegał wahaniom, osiągając maksimum 11,9 proc. w kwietniu 2020 r.
Przeczytaj także:


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 09:51 Tesco prezentuje wyniki w Polsce jako działalność zaniechaną. Sprzedaż...
- 09:49 Christine Granville wprowadza zegarki z paskami wykonanymi ze skórek jabłek
- 09:40 Dziś możliwe kolejne decyzje w sprawie obostrzeń epidemicznych
- 09:33 Firmy cateringu dietetycznego korzystają na wzroście rynku
- 09:12 Prezes UOKiK: Postanowienie o zabezpieczeniu ws. Orlen i Polska Press wydano...
- 09:00 Poczta Polska planuje zainwestować w kolejne sortery paczkowe
- 08:58 Posłanka chce, aby na butelkach widniały napisy informujące o szkodliwości...
- Wt 19:09 Oszuści wyłudzają dane i pieniądze poprzez portal sprzedażowy
-
Sklepy budowlane, meblowe, elektroniczne, sportowe i branża beauty będą...
-
Eurocash rozpoczął przegląd opcji strategicznych. Cel - maksymalizacja...
-
Sześć sklepów tygodniowo zmieni szyld z Tesco na Netto
-
Tesco znów zwalnia
-
PRCH: Nie zgadzamy się na wsparcie najemców z pominięciem wynajmujących
-
PRCH: Straty branży centrów handlowych rosną o kolejne miliardy zł
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 POHiD: zawieszenie zakazu handlu w niedziele zwiększy wpływy podatkowe
- 4 Tesco znów zwalnia
- 5 Twardy lockdown? Mogą zamknąć sklepy budowlane i RTV/AGD
- 6 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
-
Koniec z tanimi zakupami w zagranicznych e-sklepach? Rząd uszczelnia VAT
-
W styczniu handel dołożył do budżetu państwa ponad 197 mln zł
-
Carrefour w 2021 roku dostał ponad 400 tys. zł w ramach pomocy rekompensującej covid-19
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.