Polski rynek handlu nasycony, ale wciąż nie brakuje debiutujących marek
W 2017 r. tenant mix polskich galerii zasiliły m.in. zagraniczne marki sektora fashion. Rosyjska sieć modowa, Melon Fashion wyruszyła na podbój polskiego rynku z trzema brandami - Zarina, befree i Love Republic. Na koniec roku 2017 miała 6 salonów, w takich miastach jak: Warszawa, Gdynia i Poznań.
Sfera, hiszpański brand należący do grupy El Corte Ingles zadebiutował w Polsce jesienią ub. roku, otwierając pierwszy sklep we Wroclavi, a następnie drugi w warszawskiej Galerii Mokotów.
Nissa to marka rodem z Rumunii. Jej pierwszy salon w Polsce zadebiutował latem 2017 w warszawskiej Arkadii. Nissa posiada 16 sklepów w Rumunii, ale coraz bardziej zaznacza swoją obecność na rynkach zagranicznych, w Europie i na Bliskim Wschodzie.
Pink Woman, grecka marka odzieżowa rozpoczęła ekspansję na polskim rynku od Galerii Północnej. Ma sklepy w 8 krajach Europy w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Włoszech.
Z kolei Newbie, zaoferowało po raz pierwszy w Polsce swoje kolekcje ubrań dla dzieci i niemowląt w salonie otwartym również w Galerii Północnej w Warszawie. Pozostałe sklepy sieci Newbie znajdują się w Szwecji, Norwegii i Finlandii, a już wkrótce również w Londynie.
Do mocnych debiutów zaliczyć można z pewnością start brytyjskiej marki Hamleys, jednej z największych na świecie sieci sklepów z zabawkami. Imponujący salon o powierzchni 1,6 tys. mkw. powstał w Warszawie w Galerii Północnej.
Sektor gastronomiczny już od kilku lat znajduje się w centrum zainteresowania klientów, a więc i zarządców galerii handlowych. O swoją pozycję na rynku od 2017 r. walczą: szwedzki Max Burgers, który na ub. rok miał podpisanych 5 umów najmu, nowa marka Am Restu Blue Frog, izraelski Black Burger z pierwszą lokalizacją w warszawskiej Arkadii i amerykańska sieć Papa John’s Pizza. Ten ostatni zapowiada otwarcia w 20 polskich miastach. Na razie działa lokal w Warszawie.
Rynek księgarski, który w odróżnieniu do gastronomicznego, musi silniej zabiegać o zainteresowanie klientów wzmocnił nowy koncept Mole Mole. Format sklepów rozwijany w ramach Grupy Empik w ciągu 6 miesięcy od premiery zasiedlił 20 lokalizacji.
- Nowością na rynku są także otwarcia sklepów stacjonarnych przez firmy handlowe do tej pory działające w kanale on-line, np. internetowa perfumeria iPerfumy.pl otworzyła swój pierwszy regularny sklep w Posnanii, a potem w Bonarka City Center w Krakowie – mówi Magdalena Sadal, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska.
Z internetu do realnych sklepów przeniosła się też polska marka bieliźniarska Sawren, która prowadzi salon w Galerii Północnej oraz e-obuwie, jeden z największych w Polsce sklepów e-commerce, specjalizujący się w sprzedaży obuwia i akcesoriów. Pierwszy stacjonarny salon e-obuwie mieści się w Focus Mall w Zielonej Górze.
Zdecydowana większość marek międzynarodowych wkracza na rynek polski poprzez otwarcie swojego pierwszego salonu w centrum handlowym w Warszawie. Prym w tym względzie w 2017 r. wiodła zdecydowanie Galeria Północna, której pojawienie się na mapie handlowej stolicy było ważnym wydarzeniem. Obiekt z portfolio GTC o powierzchni około 64 000 mkw., mieszczący ponad 200 sklepów to pierwsze od ponad 10 lat otwarcie tego typu w Warszawie.
całość na www.propertynews.pl