Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

PRCH: Odwiedzalność centrów handlowych wynosi obecnie 77 proc. ubiegłorocznej

Dane Polskiej Rady Centrów Handlowych pokazują, że odwiedzalność centrów handlowych w tygodniu od 15 do 21 lutego ustabilizowała się na poziomie 77 proc. ubiegłorocznej. Dzięki niezakłóconemu funkcjonowaniu obiektów handlowych ruch klientów rozłożył się na różne dni tygodnia i godziny, tak by wszyscy w bezpieczny sposób mogli zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze produkty. Mimo niższej niż przed rokiem odwiedzalności liczba i wartość zawieranych transakcji rośnie.
Reklama

Analiza wskaźnika PRCH Daily Footfall Index wskazuje na stabilizację odwiedzalności w galeriach handlowych. W tygodniu 15-21 lutego br., w dni handlowe, kształtowała się ona na poziomie 77 proc. wartości analogicznego okresu ubiegłego roku. To wynik wyższy o 1 punkt procentowy od rezultatu z poprzedniego tygodnia i o 6 punktów procentowych niższy od odwiedzalności notowanej zaraz po otwarciu galerii po trzecim, 5-tygodniowym lockdownie. 

Jak wskazują dane, nieprzerwane działanie galerii handlowych jest dużo bezpieczniejsze niż okresowe zamykanie części sklepów, ponieważ pozwala na rozłożenie ruchu klientów w galeriach i nie generuje gwałtownych skoków odwiedzalności związanych z udostępnianiem ograniczonej części oferty obiektów handlowych. Stabilność i przewidywalność działania obiektów handlowych pozwala zaspokoić na bieżąco konieczne potrzeby, dzięki czemu kontrolowanie i zapewnienie dystansu społecznego, o który nieustannie apelują przedstawiciele branży, jest łatwiejsze.

Zgromadzone dane pokazują różnice w odwiedzalności bardzo dużych i średnich obiektów handlowych. Galerie o największej powierzchni, przekraczającej 60 tys. mkw. GLA odnotowały odwiedzalność o ok. 30 proc. niższą niż w roku ubiegłym. Większą popularnością cieszyły się centra o średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), które zanotowały odwiedzalność na poziomie ok. 80 proc. Wyniki odwiedzalności nie rozkładają się również równomiernie na terenie całego kraju. Zdecydowanie w najlepszej sytuacji znajdują się obiekty położone w południowej części Polski.

Mimo niższej niż w roku ubiegłym odwiedzalności centrów handlowych, dane od dostawców terminali płatniczych i banków wskazują na dużą liczbę i wyższą wartość płatności dokonywanych bezgotówkowo. Jest to w części efekt realizacji odroczonych potrzeb zakupowych oraz zmiany nawyków konsumentów w związku z pandemią COVID-19. Zamiast rodzinnych spacerów klienci wybierają zakupy w pojedynkę, z wcześniej przygotowaną listą najpotrzebniejszych rzeczy, dlatego wizyty w obiektach są krótsze, bardziej celowe i kończą się dokonaniem zakupu. Handlowcy mają nadzieję, że tych zakupów będzie w najbliższym czasie jeszcze więcej w związku z ociepleniem pogody i nowymi sezonowymi potrzebami, jak np. wymiana części garderoby z zimowej na wiosenną.

Kluczową kwestią dla poprawy sytuacji finansowej całej branży jest stabilne, nieprzerwane funkcjonowanie w warunkach reżimu sanitarnego, włączenie pominiętych przedsiębiorstw do tarcz pomocowych, czy uporządkowanie obowiązujących regulacji prawnych np. usunięcie ustawowej abolicji czynszowej (art. 15ze), które często zamiast pomagać, generują straty i mnóstwo problemów operacyjnych.

Reklama

Future of retail

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum