Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Tegoroczne letnie wyprzedaże będą inne niż zazwyczaj

Sklepy szykują się na sezon letnich wyprzedaży. Te jednak zapowiadają się nieco inaczej niż w latach ubiegłych. W ocenie przedstawicieli rynku, trzeba przygotować się na różne scenariusze przecen, które marki uzależnią od swoich potrzeb. Jest też opcja braku wyprzedaży, ich miejsce mogą wypełnić ciekawe akcje rabatowe.
Reklama
  • Odwiedzalność centrów handlowych rośnie. Detaliści przygotowują się na okres wyprzedaży.
  • Tegoroczne letnie wyprzedaże mogą być inne. Każda z marek prawdopodobnie ustali własną strategię, zależna od jej sytuacji.
  • Część marek postawi na „szybkie strzały”, czyli krótkie wyprzedaże, które potrwają maksymalnie 3-4 tygodnie. Nie wykluczone także, że na rynku pojawią się „pełzające” wyprzedaże.

 Konsumenci wracają do sklepów

Maj przyniósł mocne odbicie, generując powrót 83 proc. kupujących, w stosunku do wyników z maja 2019. Czerwiec umocnił ten trend. W minionym miesiącu odwiedzalność wynosiła 81% zanotowanej w tym samym czasie w 2019 roku, podaje PRCH. W obu miesiącach liczba klientów była także znacznie wyższa niż rok temu.

Teraz przed handlowcami kluczowy okres wyprzedaży. Te będą jednak inne niż zazwyczaj. - Wiele marek uzależni w tym roku charakter przecen od swojej kondycji finansowej, a także od ilości towaru z minionego sezonu, która wciąż leży w magazynach. Będzie to więc bardzo zróżnicowany i ciekawy okres. Nie będzie jednak tak, jak w latach ubiegłych, że wszystkie marki ruszą jednocześnie z wyprzedażami i wszystkie będą mieć mniej więcej ten sam scenariusz obniżek. Widać to już po pierwszych wyprzedażach, które zaczęły się jeszcze w czerwcu – mówi Marta Drzewiecka, Director w Newbridge Poland, inwestora skupiającego w swoim portfolio 6 obiektów handlowych.

Szybkie strzały i pełzające wyprzedaże

Czego możemy się zatem spodziewać? – Część marek postawi na „szybkie strzały”, czyli krótkie wyprzedaże, które potrwają maksymalnie 3-4 tygodnie. Będą one intensywne, a więc zaczną się już z dużym pułapem przecen rzędu 40-50%. Jednocześnie potrwają krócej. Będą miały także mniej odsłon, nie będą więc progresywne. Taki ruch wykona z pewnością część marek modowych, którym będzie zależało na szybkiej sprzedaży zalegającego jeszcze towaru i rozpoczęciu już sprzedaży nowych kolekcji – mówi Marta Drzewiecka.

Nie wykluczone także, że na rynku pojawią się „pełzające” wyprzedaże. Te zresztą już się obserwuje. –  Sklepy do handlu wróciły w szczycie sezonu mid season sale. Na wyprzedaże od razu trafiły nowe wiosenne kolekcje, do których klienci nie mieli dostępu w momencie ich wejścia do sprzedaży i to aż przez 1,5 miesiąca. Niektóre sklepy wydłużyły ten sezon, licząc na dalsze upłynnienie towaru. W rezultacie może dojść do zazębienia się wyprzedaży, ewentualnie do krótkiej przerwy między nimi. To dobra wiadomość dla klientów, którzy w efekcie takiej praktyki mogą w swoim ulubionym sklepie robić dłużej zakupy na przecenach – mówi.

Nie oznacza to jednak, że zabraknie tradycyjnych obniżek według dobrze znanego konsumentom scenariusza. - Te będą domeną przede wszystkich dużych sieci odzieżowych i drogeryjnych, które w pandemii poradziły sobie znacznie lepiej, chociażby dzięki sprzedaży online.  Możemy więc spodziewać się progresywnych przecen, które wystartują nawet od -40% i rozłożą swoje kolejne odsłony na lipiec i sierpień. Towarzyszyć im będą także premiery nowych kolekcji pre-fall. Sieci będą bowiem starały się zarówno wyprzedać towar z minionego sezonu lub sezonów, jak również pobudzić sprzedaż nowości, korzystając z ruchu w sklepie – ocenia.

A może wyprzedaży nie będzie wcale?

Jest też jeszcze jedna opcja - brak wyprzedaży. Chociaż nie do końca. – Istnieje możliwość, że miejsce wyprzedaży wypełnią ciekawe akcje rabatowe, jakie organizować będą niektóre marki. Nie będą to więc wyprzedaże towaru w tradycyjnym rozumieniu, ale krótkotrwałe obniżki np. na wybrany asortyment. Te obniżki mogą się zmieniać np. co tydzień i dwa, obejmując za każdym razem inną kategorię produktów. Taki model zapewne przyjmą sklepy z meblami, ale nie wykluczone, że rynek zaskoczy i zobaczymy je także w innym segmencie – dodaje przedstawicielka Newbridge Poland.

Co nie zaskakuje, to fakt, że nikt z sezonu nie rezygnuje. – Letnie wyprzedaże to w handlowym kalendarzu ważny etap. Generują nie tylko gigantyczne obroty, ale także wspierają promocję marek i nowości, jakie w tym czasie już są dostępne w sklepach. W tym roku wyprzedaże mają szczególną wagę. Jesteśmy raptem 2,5 miesiąca po najcięższym z lockdownów, wszyscy gracze rynkowi wciąż walczą o odzyskanie obrotów. Przeceny staną się więc bodźcem do zakupów w galeriach dla milionów konsumentów, generując kolejną falę powrotów, która może zrównać wskaźniki odwiedzin z tymi sprzed pandemii – ocenia Drzewiecka.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum