Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Wartość eksportu branży meblarskiej w I kw. br. wyniosła 3,14 mld euro

Wartość eksportu branży meblarskiej w I kw. br. wyniosła 3,14 mld euro i była o blisko 3 proc. wyższa niż w I kw. 2019 r - napisano w opublikowanym w czwartek wydaniu Tygodnika Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).
Reklama

Zaznaczono, że polscy eksporterzy mebli mocno odczuli załamanie popytu zagranicznego podczas pierwszego lockdownu wiosną 2020 r., czego dowodem jest spadek eksportu mebli w kwietniu aż o 54 proc. r/r. W sumie - jak wyliczono- wartość sprzedaży mebli za granicą w całym 2020 r. wyniosła 11,1 mld euro i była o 4,8 proc. niższa niż w 2019 r.

Analitycy zauważyli jednak, że ożywienie, które nastąpiło w II poł. 2020 r. utrzymało się także w I kw. 2021 r. "Wartość polskiego eksportu branży meblarskiej wyniosła 3,14 mld euro i była o blisko 3 proc. wyższa niż w I kw. 2019 r." - napisali. Dodali, że w porównaniu z I kw. 2020 r., za sprawą niskiej bazy, wzrost wyniósł 9,6 proc.

Z analizy PIE wynika, że w I kw. br. polskie meble trafiły do odbiorców w 139 krajach na wszystkich kontynentach. Największym rynkiem zbytu są Niemcy, dokąd trafiło 34 proc. (w ujęciu wartościowym) dostarczonych za granicę mebli. Ważnymi odbiorcami byli także Czesi (7,5 proc. eksportu tych produktów), Francuzi (7,3 proc.), Brytyjczycy (6,8 proc.) oraz Holendrzy (5,9 proc.). Wskazano, że eksport mebli cechuje się silną koncentracją geograficzną: na 5 największych rynków trafiło blisko 62 proc. eksportu naszej branży meblarskiej. Wskazano też, że mimo pandemii COVID-19, sprzedaż w I kw. br. na rynkach niektórych państw notowała dwucyfrowe wzrosty w porównaniu z I kw. 2019 r. Tak było m.in. na Ukrainie, Finlandii, Rosji i Słowenii. Nadal jednak nie udało się odrobić strat na naszym największym rynku zbytu - w Niemczech (w I kw. br. eksport był wciąż o 4 proc. niższy niż dwa lata wcześniej)

Z analizy wynika, że największy udział w polskim eksporcie miały meble do siedzenia: m.in. krzesła, fotele, kanapy (32,4 proc. eksportu branży w I kw. 2021 r.) oraz tzw. pozostałe meble - m.in. meble metalowe (z wyjątkiem biurowych), drewniane w rodzaju stosowanych w sypialni oraz meble z trzciny i wikliny (31,8 proc.). Znaczącą grupą towarową były także części do mebli, które odpowiadały za 24 proc. sprzedaży zagranicznej branży. Wskazano, że mimo pandemii COVID-19, dynamicznie rósł także eksport mebli specjalistycznych, kuchennych oraz mebli biurowych i sklepowych. W I kw. 2021 r. wartość eksportu wymienionych kategorii towarowych była wyższa niż w I kw. 2019 r. odpowiednio o 64,7 proc., 28,5 proc. i 20,3 proc.

Według prognoz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) z lutego br., wartość eksportu mebli w 2021 r. może być wyższa niż w 2020 r. o 8 proc. Eksperci PIE wskazali jednak, że branża meblarska stoi przed wieloma wyzwaniami. Oprócz braku pracowników i wzrostu wynagrodzeń, największym wyzwaniem są problemy związane z dostępnością surowców do produkcji mebli, a także ich szybko rosnące ceny. Chodzi zwłaszcza o piankę tapicerską, różne gatunki drewna, płyty drewnopochodne, kleje, sprężyny i inne elementy metalowe, a także tkaniny.

Wzrost kosztów produkcji jest o tyle istotny dla przyszłości branży meblarskiej, że - jak wynika z badania przeprowadzonego w PIE - producenci mebli konkurują na rynkach zagranicznych prawie wyłącznie niższą ceną oferowanych produktów. "Wzrost kosztów możne oznaczać utratę posiadanych obecnie cenowo-kosztowych przewag komparatywnych za granicą. Według GUS, w 2020 r. koszty materiałów i energii oraz koszty wynagrodzeń odpowiadały za odpowiednio 59 proc. i 19 proc. kosztów produkcji mebli" - napisano.

Reklama

Future of retail

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum