Wg niemieckich sądów zamknięcie sklepów wielkopowierzchniowych z powodu Covid-19 uzasadnione

Autor: PAP 19 kwietnia 2020 12:15

Sądy w Berlinie i Greifswaldzie podtrzymały w sobotę decyzję władz landowych, które ze względu na pandemię Covid-19 przedłużyły okres zamknięcia sklepów wielkopowierzchniowych co najmniej do 3 maja. Według "Bilda" część krajów związkowych RFN planuje odstępstwa.

Na podstawie przepisów uzgodnionych w środę przez niemiecki rząd federalny i władze krajów związkowych, sklepy o powierzchni do 800 metrów kwadratowych mogą od najbliższego poniedziałku wznowić działalność.

Sieć domów handlowych Galeria Karstadt Kaufhof złożyła w piątek w sądach poszczególnych landów pozwy przeciwko nowym przepisom. Sieć zatrudniająca 28 tys. osób argumentowała, że wykluczenie sklepów o powierzchni przekraczającej 800 metrów jest "poważnym ciosem dla codziennego biznesu i całej sprzedaży firmy".

Sądy administracyjne w Berlinie i w Greifswaldzie zdecydowały w sobotę, że zakaz otwarcia dla domów towarowych i innych sklepów wielkopowierzchniowych jest uzasadniony "ze względu na ochronę zdrowia ludności" - podała agencja dpa. Decyzja władz jest zgodna z ustawą o zapobieganiu chorobom zakaźnym i zgodna z konstytucją - brzmi orzeczenie sądów. Decyzje sądów w pozostałych krajach związkowych w tej samej sprawie oczekiwane są w najbliższych dniach.

Udzielenie prawa do wznowienia działalności tylko mniejszym sklepom oraz wyjątek wprowadzony dla centrów budowlanych wzbudziło krytykę wśród sieci handlowych. "Dla nas i dla naszych pracowników jest niezrozumiałe, dlaczego duże centra budowlane, salony samochodowe i księgarnie mogą być otwierane, a my jako duża sieć odzieżowa już nie" - powiedział właściciel marki odzieżowej Peek & Cloppenburg John Cloppenburg w rozmowie z "Handelsblatt".

Cloppenburg uzasadniał, że w sklepach o większych powierzchniach łatwiej jest zadbać o odpowiednie normy higieniczne i odstęp pomiędzy klientami. Dodał, że przychody firmy spadły w marcu o 50 proc.

Dziennik "Handelsblatt" w weekendowym wydaniu ustalił, że siedem z dziesięciu sieci odzieżowych o największych obrotach, w tym takie marki jak H&M, C&A, czy Primark, ma średnią powierzchnię handlową, która przekracza 800 metrów kwadratowych.

Decyzja władz jest "trudna do zrozumienia" także dla Floriana Gietla, dyrektora generalnego koncernu "Media-Markt-Saturn" - poinformował branżowy dziennik.

Tabloid "Bild" określił sytuację przed poniedziałkowym poluzowaniem obostrzeń handlowych "chaosem". Powodem są działania niektórych krajów związkowych, które decydują się na odstępstwa od przepisów planowanych jako ogólnokrajowe.

Nadrenia Północna-Westfalia chce specjalnych przepisów dla salonów meblarskich, z czego skorzystać może np. Ikea. Z kolei Dolna Saksonia pracuje nad regulacjami, dzięki którym na terenie tego landu również sklepy wielkopowierzchniowe będą mogły od poniedziałku wznowić działalność. Warunkiem będzie ograniczenie przestrzeni handlowej do 800 metrów kwadratowych

Z kolei Bawaria i Turyngia pozwolą na otwarcie także mniejszych sklepów dopiero od 27 kwietnia, tydzień później niż w innych niemieckich regionach - poinformował w sobotę "Bild".

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6221
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.