Kolejny rynek w zasięgu BLIKA. Nowy cel to e-commerce w Rumunii

Po 8 latach rozwoju w Polsce i zdobyciu blisko 13 mln aktywnych użytkowników, BLIK zwiększa swój zasięg i stawia kolejne kroki za granicą. Do życia została powołana spółka BLIK Romania, która będzie odpowiedzialna za upowszechnienie systemu płatności mobilnych BLIK w Rumunii.
– Strategia naszego dalszego rozwoju jest ściśle związana ze wzmocnieniem obecności BLIKA poza granicami kraju. Naszym celem jest, aby w najbliższych latach stał się on europejskim systemem płatności, który z powodzeniem działa w ramach platform mobilnych dużych europejskich banków i który gromadzi, podobnie jak ma to już miejsce w Polsce, miliony zaangażowanych użytkowników w płatnościach w e-commerce – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIK oraz przewodniczący rady nadzorczej BLIK Romania. – Nasze decyzje dotyczące obecności na danym rynku poprzedzane są dogłębną analizą i weryfikacją możliwości. Tak było również w przypadku Rumunii, która znajduje się obecnie w europejskiej czołówce pod względem najszybciej rosnących gospodarek – dodaje.

Czytaj więcej
Za podatek można już zapłacić BLIK-iemPierwsze kroki na nowym rynku
Spółka BLIK Romania została zgłoszona do Rejestru Handlowego w Rumunii na początku grudnia ubiegłego roku. W skład zarządu nowo powstałej spółki wszedł Ryszard Drużyński, który objął stanowisko prezesa zarządu, Michał Szymański jako wiceprezes zarządu oraz Paweł Dytry. W radzie nadzorczej znalazły się z kolei władze Polskiego Standardu Płatności – Dariusz Mazurkiewicz w roli przewodniczącego rady nadzorczej, Monika Król jako wiceprzewodnicząca rady nadzorczej oraz Gheorghe Marian Cristescu jako członek rady nadzorczej.
W marcu br. zarząd BLIK Romania złoży do Banku Narodowego Rumunii (BNR) wniosek o zatwierdzenie systemu płatności BLIK w lejach rumuńskich (RON). Po uzyskaniu prawnej zgody regulatora i rozpoczęciu działalności operacyjnej, system płatności BLIK będzie rozliczany w RON i dostępny dla wszystkich agentów rozliczeniowych oraz wydawców posiadających otwarty rachunek w BNR z dostępem do systemu ReGIS.
BLIK w Rumunii zamierza stosować sprawdzoną w Polsce strategię rozwoju systemu płatności. Oznacza to, że będzie wspierać wszystkich uczestników ekosystemu płatności, doświadczeniem i sprawdzonymi praktykami biznesowymi.
– Za nami miesiące intensywnej pracy, które wiązały się z wieloma wyzwaniami, takimi chociażby, jak dostosowanie systemu do obowiązujących na tym rynku regulacji i przepisów prawnych. W tym czasie odbyliśmy wiele rozmów i wypracowaliśmy odpowiednią strategię biznesową, którą mamy zamiar realizować w nadchodzących kwartałach. Mamy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli powiedzieć więcej na temat pierwszych efektów naszych działań – mówi Ryszard Drużyński, prezes zarządu BLIK Romania.
Plany dalszego rozwoju
W ramach strategii biznesowej spółki BLIK Romania planowane jest wprowadzenie płatności kodem BLIK we wszystkich kanałach sprzedaży – e-commerce, POS i ATM. W pierwszej fazie operator systemu skoncentruje się na wdrożeniu rozwiązania w e-commerce.
– Rumunia ma jedną z najważniejszych gospodarek cyfrowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Bankowość mobilna oraz handel elektroniczny w tym kraju znajdują się na bardzo wysokim poziomie rozwoju, a klienci są gotowi i chętni do korzystania z nowoczesnych usług płatniczych. Zgodnie z danymi Statista, do 2025 roku liczba użytkowników e-commerce w Rumunii ma wzrosnąć o 16 proc., do blisko 11 mln. Widzimy więc duży potencjał do rozwoju BLIKA i zaproponowaniu tamtejszym konsumentom rozwiązania, które pozwala szybko, wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie uregulować wszelkie należności. Wierzymy, że BLIK powtórzy swój sukces na nowym, dynamicznie rozwijającym się rynku – podkreśla Ryszard Drużyński.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.