Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Półka z makaronami

Merchandising makaronów daje ogromne możliwości do popisu. Nie tylko dlatego, że opakowania tych produktów są zazwyczaj kolorowe i bardzo atrakcyjne wizualnie, ale też dlatego, że w tej kategorii bardzo czytelna jest segmentacja rynku. Zazwyczaj też sklepy dysponują sporą półką na te produkty i można w ich przypadku łatwo podporządkować ekspozycję regułom merchandisingowym.
Reklama

Makarony można eksponować na dwa sposoby: markami albo rodzajami. Zazwyczaj ekspozycja jest wykonywana rodzajami: czyli rurki koło rurek spaghetti obok innych rodzajów spaghetti, a podział na poszczególne segmenty rynku (marki) dokonywany jest w ramach poszczególnych grup.

Chociaż taka ekspozycja jest powszechnie spotykana, nie jestem jej zwolennikiem. Wraz z edukowaniem się konsumentów następuje coraz silniejsze przywiązanie do marki - dotyczy to zwłaszcza produktów z grupy średniej i premium, zatem w interesie klienta jest raczej koncentracja artykułów jednego producenta.

Ekspozycja dzięki temu staje się bardziej atrakcyjna wizualnie i w moim odczuciu również bardziej przejrzysta, pod warunkiem jednak, że poszczególne „podekspozycje" będą tworzone według tych samych zasad. Te zasady dotyczą zresztą każdej kategorii: towar układamy od lewej do prawej strony, towar cięższy ustawiamy niżej, lżejszy wyżej, ustawiamy od mniejszego do większego czyli np. mezzepenne poprzedzają penne, a spaghetti Nr 5 poprzedza Nr 8 itd., a na końcu ekspozycji znajdą się produkty o największych jednostkowo rozmiarach: canelloni i lasagne.

Podział regału w związku z segmentacją rynku następuje wtedy w pionie poczynając od ważniejszego ciągu komunikacyjnego, od strony którego powinny znajdować się produkty z grupy „Premium", potem ze średniego poziomu itd.

Podobny w gruncie rzeczy będzie układ produktów jeżeli ekspozycja będzie konstruowana na bazie rodzajów makaronu, tyle że w każdej grupie będą wystawione różne marki. W takim przypadku pozycjonowanie produktu odbywać się będzie w poziomie. Najbardziej atrakcyjne półki zajmą wtedy produkty premium pod nimi będą eksponowane produkty z grupy średniej a najniżej marki popularne.

Pewne ograniczenia mogą być narzucane poprzez warunki architektoniczne - niektóre produkty po prostu nie zmieszczą się na regałach, wtedy mogą się znaleźć na najniższej lub najwyższej półce mimo, że „należy im się" lepsze miejsce - to normalny kompromis na który sklep musi czasami pójść. Taki problem najczęściej dotyczy „wstążek" pakowanym w kartonowe pudełka, których rozmiary odbiegają od makaronowego standardu.

Piotr Haman

Merchandiser

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.