500 terminali zainstalowanych w Programie Polska Bezgotówkowa

W opublikowanym we wtorek raporcie poinformowano, że w Programie Polska Bezgotówkowa, który wystartował w 2018 roku, do tej pory uczestniczyło ponad 360 tys. przedsiębiorców i instytucji, a liczba zainstalowanych terminali płatniczych przekroczyła pół miliona. Dzięki nim - jak dodano - przeprowadzono 850 mln transakcji na łączną kwotę blisko 48 mld złotych.
"Program zniósł bariery kosztowe w akceptacji i zmienił zarówno podejście przedsiębiorców, jak i klientów promując modę na bezgotówkowe innowacyjne usługi finansowe" - wskazał cytowany w komunikacie wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Zbigniew Wiśniewski. Jego zdaniem, pół miliona zainstalowanych terminali to sukces całego rynku dostawców usług płatniczych - agentów rozliczeniowych, wydawców kart, organizacji płatniczych oraz otoczenia instytucjonalnego.
Według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa, najbardziej rekordowym miesiącem pod względem liczby podpisanych umów na instalację terminali okazał się grudzień 2021 r. - do Programu przystąpiło wówczas blisko 20 tys. podmiotów. Terminale instalowane w ramach Programu działają w blisko 16 tys. miejscowości na terenie całej Polski. Największa ich liczba jest zainstalowana w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim. Jak dodano, Fundacja aktywnie działa także tam, gdzie jest najniższy procent zainstalowanych terminali - w województwach opolskim, lubuskim, świętokrzyskim i podlaskim.
Do branż, w których liczba zainstalowanych terminali w ramach Programu jest najwyższa, należą: sektor beauty (kosmetyczki, fryzjerzy i spa), restauracje, sklepy spożywcze i usługi transportowe. Pierwszą dziesiątkę zamykają natomiast usługi zdrowotne (w tym weterynarze), mechanicy, sklepy odzieżowe i kwiaciarnie.
Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są m.in.: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.