AI Stylista Modowy przyszłością branży fashion. QuarticOn rozwija projekt

- Całkowity budżet projektu wynosi 6,3 mln zł, z czego 4,7 mln zł pochodzi z dofinansowania NCBR. Pozostałą kwotę QuarticOn planuje pozyskać m.in. w ramach emisji dedykowanej wybranym inwestorom - swoje zaangażowanie zadeklarował już wstępnie niemiecki ACATIS.
- AI dla branży fashion to drugi z segmentów, na którym będzie oparty rozwój firmy do 2024 r. Pierwszym jest Customer Data & Experience Platform (CDXP), kompleksowa platforma do automatyzacji marketingu dla e-commerce, funkcjonująca w modelu subskrypcyjnym.
AI Stylista Modowy przyszłością branży fashion
QuarticOn to spółka technologiczna, twórca opartych na sztucznej inteligencji systemów wsparcia i personalizacji procesów sprzedaży oraz marketingu internetowego. W 2021 r. firma rozpoczęła pracę nad AI Stylistą Modowym - rozwiązaniem, pozwalającym zastąpić tradycyjnego personalnego stylistę sztuczną inteligencją. Narzędzie będzie doradzało, jak połączyć ze sobą części garderoby, aby być ubranym zgodnie najnowszymi trendami i wymarzonym stylem (nawiązującym do idola, artysty, postaci itp.), a także odpowiednio do konkretnej okazji. Zestawienia będą tworzone z posiadanych przez daną osobę elementów garderoby oraz oferty e-sklepów, jeśli konsument nie będzie dysponował ubraniem lub dodatkiem niezbędnym do stworzenia pożądanego „looku”. Aby tego dokonać system na bieżąco będzie uczył się nowych wzorców na podstawie danych uzyskanych z fotografii milionów stylizacji dostępnych w internecie, następnie AI będzie identyfikowało wzorce i pozyskiwało nową wiedzę dotyczącą komponowania stylizacji oraz trendów.
– Moda jest największym segmentem rynku e-commerce - w 2020 roku był on wart 753 mld USD i prognozuje się, że w 2025 roku osiągnie wartość 1 165 mld USD przy rocznym wzroście na poziomie ponad 9 proc. Widać więc, że ludzie chcą dobrze wyglądać. Jak się jednak okazuję większość z nich nie wie jak to zrobić. Chociażby dane z polskiego rynku pokazywały, że 75 proc. konsumentów ma problem z wyborem odpowiedniego ubrania na różne okazje. Do tego 68 proc. kupujących szukało inspiracji w internecie, a jedynie 5 proc. kobiet i 4 proc. mężczyzn korzystało z usług profesjonalnych stylistów. Postanowiliśmy zatem rozwiązać ten problem i stworzyć rozwiązanie, które wesprze konsumentów na całym świecie – mówi Paweł Wyborski, prezes zarządu i założyciel QuarticOn.
Oferta skierowana do rynku B2B i B2C
AI Stylista Modowy będzie dostępny dla e-sklepów w wersji white-label. Właściciele w prosty sposób za pośrednictwem API będą mogli zintegrować rozwiązanie ze swoją platformą i dodać do niej katalog produktów oraz zdjęcia stylizacji marki. Sprzedawcy poprzez dodanie własnego brandingu będą również mogli przekształcić je w dedykowaną aplikację mobilną. W przyszłości rozwiązanie będzie można zintegrować z Alexą, Google Assistant albo Siri.
– Właściciele e-sklepów będą mogli skorzystać z rozwiązania na jeden z dwóch sposobów. Pierwszy nie będzie wymagał ich ingerencji – system będzie samodzielnie pozyskiwał nowe przykłady zdjęć stylizacji, nieustannie się uczył i wykorzystując te dane tworzył stylizacje zgodne z aktualnymi trendami na bazie oferty sklepu. W drugiej opcji - AI Stylista Modowy na podstawie stylizacji dodanych przez sprzedawcę nauczy się gustu stylisty danego sklepu, zasad komponowania zestawów i dokona transferu stylu na pozostałe produktu w sklepie. W ten sposób z innych artykułów dostępnych na platformie stworzy nowe propozycje, stosując reguły użyte w przykładach. Dzięki temu każdy e-sklep będzie mógł zaoferować swoim klientom personalne doradztwo w zakresie tworzenia modnych stylizacji realizowane całkowicie przez AI – tłumaczy Paweł Wyborski.
Docelowo rozwiązanie pozwoli stworzyć międzynarodowy marketplace dla rynku modowego. Rozwiązanie będzie dostępne dla wszystkich e-sklepów, które chciałby w ten sposób sprzedawać swoje produkty, nie tylko posiadających wersję white-label. Integracja z marketplace będzie się odbywała poprzez dodanie do niego katalogu swoich produktów, a finalizacja zakupu nastąpi na stronie danego e-sklepu. Rozliczenie ze sprzedającymi będzie odbywało się podobnie, jak w popularnych marketplace’ach – w modelu CPC lub w oparciu o prowizję od wygenerowanej sprzedaży.
NCBR inwestuje 4,7 mln zł w projekt
Całkowity budżet projektu wynosi 6,3 mln zł. Jest on współfinansowany z funduszy unijnych – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło na jego realizację 4,7 mln zł. Podmioty podpisały umowę dotyczącą dofinansowania pod koniec grudnia 2021 r. Jej warunki przewidują, że projekt zostanie ukończony we wrześniu 2023 r., a jego trwałość wyniesie 3 lata od momentu zakończenia realizacji.
W najbliższym czasie, m.in. w związku z planowanymi inwestycjami w projekt fashion, QuarticOn przeprowadzi emisję akcji serii H, dedykowaną wybranym inwestorom, również zagranicznym. W jej ramach planuje pozyskać nawet do 2,5 mln zł. Wstępną deklarację kupna części akcji złożył już jeden z dotychczasowych akcjonariuszy spółki - niemiecki fundusz ACATIS.
Drugi segment biznesowy zwiększy rentowność
QuarticOn prognozuje, że w ciągu dwóch lat od momentu uruchomienia marketplace AI Stylisty Modowego stanie się on jednym z kluczowych źródeł zysku spółki. Według prognoz Statista rynek AI w branży modowej do 2027 roku będzie wart 4,4 mld USD, w porównaniu do 637 mln USD w 2021 roku.
Projekt AI Stylista Modowy jest drugim segmentem biznesowym, na którym w najbliższych latach planuje skupić się QuarticOn. Pierwszym jest uruchomiony na początku tego roku kompleksowa platforma do automatyzacji marketingu dla e-commerce, funkcjonująca w modelu subskrypcyjnym - Customer Data & Experience Platform (CDXP). Na jej wdrożenie spółka podpisała już umowy z ponad 30 sklepami o łącznej wartości blisko 700 tys. zł w skali roku. Ma również deklaracje wykupienia abonamentów od kolejnych podmiotów.