Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Appchance: Sama aplikacja nie wystarczy. Kluczem do sukcesu jest jej wdrożenie

Aplikacja mobilna jest obecnie jednym z kluczowych elementów strategii omnichannel. Stanowi ona swego rodzaju pomost pomiędzy sprzedażą online i offline. Jednak sama aplikacja mobilna nie wystarczy. Istotne jest jej wypromowanie, rozwijanie, a także właściwy sposób komunikacji z klientem za jej pomocą – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Przemysław Hanicki, CEO Appchance Group Sp.z o.o. - Digital Commerce Experts.
Reklama
  • Rok 2020 przyspieszył rozwój e-commerce przynajmniej o kilka lat, przyczynił się także do rozwoju segmentu m-commerce.
  • Jak pokazuje raport “Monitor programów lojalnościowych” ARC Rynek i Opinia, 2020, w Polsce najczęściej używane funkcje w aplikacjach lojalnościowych to: sprawdzanie aktualnych promocji (59% odpowiedzi), a także wykorzystywanie kuponów rabatowych (54%).
  • Obecnie zdecydowana większość sklepów online korzysta z rozwiązań dostępnych dzięki nowym technologiom. Jest to konieczne, by utrzymywać i przyciągać coraz to nowych klientów, a także pomagać im dobierać produkty do ich indywidualnych potrzeb.

 

W jakim tempie rozwija się rynek m-commerce? Jak na rozwój tego segmentu wpłynęły lockdowny związane z pandemią COVID-19?

Rok 2020 przyspieszył rozwój e-commerce przynajmniej o kilka lat. Pandemia sprawiła, że dla wielu firm rozwój w kierunku e-commerce stał się koniecznością. Ten dynamiczny wzrost jednocześnie przyczynił się do zauważalnego wzrostu inwestycji w aplikacje mobilne. Pandemia przyspieszyła podejmowanie decyzji dotyczących wdrożenia, czy też rozwoju aplikacji mobilnych. Firmy retail są dzisiaj w pełni świadome, że dzięki takim aplikacjom mogą ułatwić zakupy klientom w okresie pandemii, zapewnić bezpieczeństwo zakupów, a przede wszystkim zdobyć zaufanie klientów i utrzymać ich lojalność.

Czy Appchance zaobserwował wzrost liczby zamówień lub zapytań ze strony klientów?

Zdecydowanie mamy więcej pracy, pojawia się też znacznie więcej zapytań. Firmy handlowe poszukują sprawdzonych partnerów, którzy mają doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu aplikacji mobilnych, ale też potrafią udzielić kompleksowego wsparcia biznesowego i być przewodnikiem w całym procesie projektowania, wdrażania i marketingu aplikacji. Naszym klientom dajemy coś więcej aniżeli samą aplikację mobilną. Wspólnie z klientem przechodzimy przez proces warsztatowy, w którym staramy się zrozumieć potrzeby użytkowników aplikacji, cele biznesowe firmy, ale także znaleźć USP (unique selling proposition) oferty naszego klienta.

Jakie znaczenie w segmencie retail mają aplikacje mobilne oraz programy lojalnościowe?

Aplikacja mobilna jest obecnie jednym z kluczowych elementów strategii omnichannel. Stanowi ona swego rodzaju pomost pomiędzy sprzedażą online i offline. Dzięki aplikacjom mobilnym sieci handlowe mogą kierować klientów do sklepów stacjonarnych (np. po odbiór zamówienia), a jednocześnie zapewniać im kompleksową obsługę w sieci. To rozwiązanie proste i wszechstronne, dlatego coraz więcej sklepów z niego korzysta. Taką rolę pełnią zarówno aplikacje sprzedażowe, jak i lojalnościowe. Te drugie są łatwiejsze do wdrożenia i tańsze, dlatego na ogół wdrożenie aplikacji lojalnościowej stanowi punkt startowy dla całej strategii mobile.

Czy brak aplikacji mobilnych i programów lojalnościowych może odbić się negatywnie na sieci handlowej?

Po pierwsze, trzeba zaznaczyć, że nie wystarczy sama aplikacja mobilna. Istotne jest jej wypromowanie, rozwijanie, a także właściwy sposób komunikacji z klientem za jej pomocą. Bez tego marka może posiadać aplikację lojalnościową i nadal mieć problemy z komunikacją, lojalizacją klientów i sprzedażą. Brak aplikacji wdrożonej w skuteczny sposób z pewnością przekłada się na wspomniane trudności. W Appchance w ostatnim czasie rozwijamy swoje autorskie produkty, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i marek, które chcą wdrożyć aplikację lojalnościową w krótkim czasie i to bez wielkich nakładów finansowych. Takim rozwiązaniem jest na przykład nasz produkt LoyaltyPaaS, który umożliwia korzystanie z programów lojalnościowych bez konieczności tworzenia ich od podstaw.

Jaki powinien być program lojalnościowy, aby przyniósł korzyści sieci handlowej lub sprzedawcy e-commerce?

Budując program lojalnościowy, należy wziąć pod uwagę wiele elementów. Po pierwsze, istotne jest uzyskanie odpowiedzi na kilka ważnych pytań: Dlaczego chcę zbudować program lojalnościowy? Jaki jest jego cel? Do kogo ten program chcę skierować? Na dalszym etapie marka powinna się zastanowić, jaki charakter powinien przyjąć program lojalnościowy (np. nagrody, punkty, usługi), a także, za pomocą jakich narzędzi ten program zostanie zakomunikowany użytkownikowi. I w tym miejscu pojawia się ważna rola aplikacji mobilnych, dzięki którym użytkownik może w łatwy sposób weryfikować status swojego konta punktowego, sprawdzać dostępne promocje, kupony rabatowe, mieć dostęp do innych nagród/usług w ramach programu lojalnościowego, a także otrzymywać regularne powiadomienia push (w zależności od jego preferencji). Jak pokazuje raport “Monitor programów lojalnościowych” ARC Rynek i Opinia, 2020, w Polsce najczęściej używane funkcje w aplikacjach lojalnościowych to: sprawdzanie aktualnych promocji (59% odpowiedzi), a także wykorzystywanie kuponów rabatowych (54%).

Jakie przykłady wdrożonych z sukcesem programów lojalnościowych może podać firma Appchance? Co zdecydowało o ich sukcesie?

Jednym z przykładów aplikacji, które wdrożyliśmy z sukcesem jest aplikacja Apart. W pierwszej wersji aplikacja obejmowała wyłącznie program lojalnościowy. Potem dołożyliśmy również wersję sprzedażową. Aplikacja zbiera bardzo wysokie oceny zarówno w AppStore, jak i Google Play. Została ona zaprojektowana tak, aby dostarczać klientom pełne spektrum usług. Mamy zatem dostęp do całej oferty firmy, możliwość korzystania z programu lojalnościowego Diamond Club i oczywiście składania zamówień. Przykład Apart doskonale pokazuje, jak kanał mobile łączy sprzedaż offline z online, budując kompleksową strategię omnichannel.

Jak na rozwój handlu będą wpływać technologie takie jak AR, VR, AI?

Wykorzystywanie najnowszych narzędzi technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, jeszcze do niedawna było domeną największych graczy na rynku e-commerce. Obecnie jednak zdecydowana większość sklepów online korzysta z rozwiązań dostępnych dzięki tym nowym technologiom. Jest to konieczne, by utrzymywać i przyciągać coraz to nowych klientów, a także pomagać im dobierać produkty do ich indywidualnych potrzeb.

Takie rozwiązania bazują na algorytmach i pozwalają na rekomendację produktów czy też personalizację wyników wyszukiwania. Przykładem aplikacji mobilnej wykorzystującej rozszerzoną rzeczywistość (AR), jest aplikacja Sizeer. Dzięki AR klienci mogą, bez konieczności wizyty w sklepie, zobaczyć jak wybrany przez nich model butów będzie wyglądać na nodze.

Czego spodziewa się Appchance jeśli chodzi o dalszy rozwój rynku m-commerce? Jakie znaczenie w rozwoju tego rynku będzie miało pokolenie najmłodszych konsumentów (tzw. pokolenie Z)?

Zapewnienie klientom oraz użytkownikom dostępu do aplikacji mobilnej stało się jednym ze sposobów zaspokojenia ich potrzeby komunikacji z marką w sposób, jaki im odpowiada i jest dla nich łatwo dostępny. Aplikacje mobilne przeszły długą drogę od nowinki technologicznej do jednego z najważniejszych narzędzi służących do tworzenia nowoczesnego biznesu.

Rozwój m-commerce będzie nadal postępował. Handel w sieci będzie stale wzbogacany o nowe technologie i rozwiązania. Pokolenie Z jest wychowane na smartfonach i praktycznie się z nimi nie rozstaje. Dla nich naturalna jest możliwość kontaktu z marką przy użyciu telefonu, ale też innych kanałów. Natomiast wyzwaniem dla marek jest znalezienie swojego USP, które wyróżni markę na tle konkurencji. Co istotne dla Pokolenia Z, marka musi być autentyczna w swojej komunikacji, bez względu na to, czy jest kontakt za pomocą mobile, czy też offline.

Czy wzrost m-commerce pomoże w rozwoju sprzedaży żywności przez internet (e-grocery)?

Tak, z pewnością. Okres pandemii niejako wymusił przyspieszenie planowanych wdrożeń mobilnych przez sklepy spożywcze. Nawet te marki, które nie miały tego w planach, w ostatnim roku rozpoczęły działania w kierunku wdrożenia sklepów online, aplikacji lojalnościowych i sprzedażowych. Większość z liczących się firm wprowadziła do oferty także usługę Zamów i Odbierz, dzięki której można zrobić zakupy online i odebrać je w wyznaczonym miejscu. Jedną z takich sieci jest POLOmarket, z którym na samym początku pandemii wdrożyliśmy usługę Zamów i Odbierz w zaskakująco szybkim tempie, bo w ciągu zaledwie 4 tygodni! POLOmarket jest też przykładem firmy, która bardzo szybko dostosowała swoje technologie do zmieniającej się rzeczywistości, zaczynając od dotarcia do klientów mobile poprzez aplikację lojalnością, a następnie uruchamiając w niej moduł Zamów i Odbierz, docierając w ten sposób do kolejnego etapu, w którym pojawił się ich sklep w wersji webowej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.