Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Badanie: Polacy przekonują się do asystentów głosowych, ale mają obawy co do bezpieczeństwa ich danych

W ostatnim badaniu reichelt elektronik zapytał 1000 osób w Polsce, czy i w jaki sposób używają one asystentów głosowych i czy ci ostatni mogą w przyszłości stanowić atrakcyjną propozycję.
Reklama

Obecnie 87 procent respondentów twierdzi, że korzysta z asystentów głosowych za pośrednictwem smartfonów, podczas gdy 4 proc. woli wspomaganie za pośrednictwem rozwiązań automatyki domowej. 9 proc. korzysta z obu rozwiązań.

Obecnym zwycięzcą wśród rozwiązań jest Google Assistant. Łącznie 42 proc. respondentów ufa asystentowi głosowemu Googla. 7 proc. korzysta z usługi Siri, a ok. 1 proc. z usługi Alexa.

Asystenci głosowi oferują liczne zastosowania. Szczególną popularnością cieszą się wyszukiwania w Internecie (74 proc.). Według badania 49 proc. osób odtwarza z pomocą asystentów muzykę, a 54 proc. używa ich do czytania wiadomości lub raczej zleca ich czytanie. 31 proc. asystent głosowy pomaga w życiu codziennym w sprawach organizacyjnych, takich jak prowadzenie terminarza, rzadziej zaś zdarza się z pomocą asystentów językowych kupować żywność lub towary przez Internet (kolejno po 19 proc. i 10 proc.).

Natomiast najrzadziej asystenci sterują w Polsce funkcjami inteligentnego domu. Sterowanie urządzeniami kuchennymi i AGD ma miejsce u dwunastu procent badanych, a drzwi wejściowe otwiera z pomocą asystenta tylko pięć procent.

Pomimo obiecujących ułatwień w życiu codziennym, niektórzy Polacy nadal mają sporą dozę sceptycyzmu w kwestii posługiwania się asystentami głosowymi. Na przykład 44 proc. uczestników badania odrzuca pomysł zakupu asystenta głosowego. 65 proc. respondentów twierdzi, że go nie potrzebuje. Znaczący odsetek respondentów (50 proc.) wyraził poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa: 42 proc. spośród nich obawia się, że ich dane zostaną niewłaściwie wykorzystane oraz nie ma pewności, gdzie dane będą przechowywane; 30 proc. obawia się, że komunikacja jest podsłuchiwana, a 38 proc. obawia się ryzyka ataku hakera. 38 proc. postrzega jako problem niechcianą aktywację asystenta przez nieprawidłowo rozumiane polecenia (również wydawane przez dzieci).

Niemniej jednak konsumenci dostrzegają potencjał asystentów: 58 proc. twierdzi, że należy poprawić rozpoznawanie mowy przez asystenta, 45 proc. wskazuje, że należy zapobiegać wykonywaniu błędnych poleceń, 8 proc. pragnie optymalizacji nieprawidłowych aktywacji asystenta, a 33 proc. badanych uważa za konieczne rozszerzenie funkcjonalności - zwłaszcza w odniesieniu do kompatybilności z innymi urządzeniami.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum