Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ekspert: Rozwój technologii zmienia branżę handlu online i offline

Rozwój technologii zmienia branżę handlu online i offline. Zjawiska, które mogliśmy zaobserwować w 2018 r., w następnych latach będą coraz bardziej widoczne – powiedział PAP ekspert ds. innowacji Piotr Witkowski z ASM Sales Force Agency.
Reklama

Jeszcze w 2017 roku analitycy z firmy IGD Retail Analysis zapowiadali, że w 2018 r. w e-handlu zaobserwujemy m.in. bardziej wygodne dostawy oraz lepszą integrację handlu online i offline. Przykładem tych tendencji jest zjawisko Click and Collect, czyli sklepy internetowe połączone z punktami odbioru.

"Nie jest trudno dostrzec zalety takiego rozwiązania. Zamawiając produkt w sieci i wysyłając go do sklepu stacjonarnego, możemy obejrzeć to, co chcemy potencjalnie kupić, sprawdzając przed wydaniem jakiejkolwiek kwoty, czy zamówienie odpowiada opisowi. Jeśli produkt nie spełni naszych oczekiwań, np. pod kątem jakości, dzięki Click and Collect nie musimy też martwić się zwrotem i kosztami przesyłki" - stwierdził Witkowski.

Ekspert wskazał również na powstawanie sklepów stacjonarnych typu Go, czyli opartych na aplikacjach mobilnych. Ich klienci wybierają produkty w programie pozwalającym również na opłacenie transakcji za pomocą telefonu. "Widzimy w tym duży potencjał i liczymy, że w najbliższym czasie będzie rosło zainteresowanie tego rodzaju rozwiązaniami. Sam Amazon otworzył w tym roku 10 sklepów typu Go i w najbliższej przyszłości planuje otwarcie kolejnych 3 tys. na całym świecie " - podkreślił Witkowski.

Przedstawiciel ASM Sales Force Agency wspomniał również o innej formie sklepów stacjonarnych stosowanej przez koncern Jeffa Bezosa - tzw. pop-upach, czyli tymczasowych punktach sprzedaży. Według Witkowskiego stają się one coraz bardziej popularną formą docierania do klientów. Od listopada 2018 r. tego rodzaju sklepy Amazona działają m.in. w Mediolanie, Paryżu, Madrycie, Berlinie, Amsterdamie i Londynie.

"Uruchomione pod szyldem +Loft for Xmas+ sklepy Amazona są przykładem na budowanie wizerunku wśród klientów, którzy wolą tradycyjną formę zakupów. Na takie rozwiązanie decydują się jednak nie tylko giganci. Sprawdza się ono również wśród nowych graczy na rynku. Dzięki tymczasowym sklepom mogą przedstawić się potencjalnym klientom, do których nie dotarliby wyłącznie poprzez kanał online" - zaznaczył Witkowski.

W handlu w 2018 r. widoczny był również wpływ rozwoju nowych technologii, m.in. sztucznej inteligencji (AI) i robotyzacji. "Branża obserwowała w tym roku postępujący udział AI w sprzedaży. Obecnie jesteśmy w tej dziedzinie na zaawansowanym poziomie rozwoju. Chcemy wdrażać usługę analizy półki poprzez tzw. image recognition, czyli automatyczne rozpoznawanie obrazu. Testy pokazały, że odpowiednio wyłożony na półkach towar może zwiększyć sprzedaż nawet o 30 proc. Wszystko dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb klienta" - wyjaśnił Witkowski.

Ekspert zauważył również, że już teraz testowane jest wdrażanie do sprzedaży w stacjonarnych sklepach robotów, które mogą wykonać za człowieka powtarzalne czynności, takie jak pomoc w znalezieniu wybranych produktów czy obsługa przy kasie. "Tego rodzaju rozwiązania wdraża m.in. młoda Francuzka, która założyła start-up Hease Robotics. Między innymi jej praca ma pomóc przesunąć potencjał pracowników w innym kierunku" - zaznaczył.

Według Witkowskiego w 2019 r. będziemy obserwować dalszy rozwój obecnych już na rynku technologii - w szczególności tych opartych na AI. Ten rok ma się także wiązać z większą popularnością sklepów typu Go oraz rozwiązania Click and Collect. "W handlu rozwijać będzie się również robotyzacja. Wdrażania tego rodzaju rozwiązań na szerszą skalę spodziewałbym się jednak najwcześniej dopiero w 2020 r." - zaznaczył ekspert. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum