Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Fabryka Izery ruszy pod koniec 2025 r., a sprzedaż aut w 2026 r.

Budowa fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ruszy z początkiem 2024 r., uruchomienie produkcji polskiego elektryka planowane jest na grudzień 2025 r., a sprzedaż w 2026 r. – powiedział we wtorek w Sejmie przedstawiciele spółki ElectroMobility.
Reklama

Szef spółki ElectroMobility Piotr Zaremba przypomniał podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw elektromobilności, że w listopadzie spółka EMP podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dot. udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery.

60 proc. komponentów produkowanych lokalnie

Podkreślił, że proces wyboru platformy był długotrwały i miał szeroki zakres.

- Przeanalizowaliśmy 26 platform. Finalnie postawiliśmy na Geele, której produkt jest najbardziej spójny z wizją EMP - stwierdził. - 40 modeli tego partnera już jeździ po drogach. Budowa fabryki jest tylko po polskiej stronie i to EMP będzie decyduje o wyborze partnerów w sferze zaprojektowania i wybudowania fabryki - zaznaczył Zaremba.

Wyjaśnił, że mimo współpracy z chińskim dostawcą platformy, który będzie odpowiadał za specyfikację technologii procesu produkcyjnego linii produkcyjnej, największy potencjał polonizacji produktu zawiera się w łańcuchu dostaw komponentów.

- Chcemy, żeby 60 proc. komponentów było produkowanych lokalnie - podkreślił.

Jak powiedział dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji Cyprian Gronkiewicz, we współpracy z firmą Prochem powstał layout projektu budowlanego fabryki, trwa przygotowanie projektu zagospodarowania przestrzennego.

- Aktualnie ruszyły prace nad pozyskaniem wszystkich pozwoleń środowiskowych, wodnoprawnych, na budowę. Planujemy uzyskać je do końca roku. Równolegle będą trwały prace z utworzenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, które mają na celu przygotować ten obszar pod inwestycję - wyjaśnił.

Dodał, że budowa zakładu planowana jest na I kwartał przyszłego roku i potrwa około półtora roku, plus chwila na rozruch technologiczny, żeby na koniec 2025 r. ruszyła produkcja Izery.

- Prochem, jako inwestor zastępczy, będzie nadzorował realizację prac budowlanych - zaznaczył.

Prototypy samochodu elektrycznego Izera (fot. mat. pras.)
Prototypy samochodu elektrycznego Izera (fot. mat. pras.)

100 tys. pojazdów, produkcja na trzy zmiany

Według Gronkiewicza, w pierwszym etapie, powstaną budynki o łącznej powierzchni 169 tys. mkw. W pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie jednej zmiany produkcyjnej dla zdolności 33,4 tys. samochodów. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany.

Dodał, że rozbudowa zakładu w drugim etapie (w perspektywie 2030 r.) zakłada budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie, przy rozbudowie głównych wydziałów produkcyjnych spawalni i montażu oraz instalacji dodatkowych linii w lakierni i budowie nowego wydziału tłoczni - do łącznej powierzchni ok. 225 tys. mkw.

Na pytanie posłów o koszty budowy fabryki Izery i źródła finansowania jej budowy, szef EMP powiedział, że unika mówienia o kosztach budowy samej fabryki.

- Skala wyzwania do 6 mld zł, żeby ten projekt uruchomić i utrzymać do momentu samofinansowania - podał.

Jak podkreślił, spółka posiada potrzebny kapitał na poziomie 570 mln.

- W tym roku pracujemy nad montażem finansowania inwestycji, w którym kapitał własny, instrumenty dłużne i udziały będą brane pod uwagę, ale na etapie rozmów za wcześnie o tym mówić - zaznaczył Zaremba.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

Z końcem lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland dot. objęcia nowych akcji EMP o wartości 250 mln zł.

"Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas spółka.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum