Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Jak wybrać odpowiednie oświetlenie dla ekspozycji sklepu

Oświetlenie komercyjnej ekspozycji to jeden z przypadków, gdzie światło ma nie tylko dać możliwość zobaczenia, ale też ma mierzalny wpływ na zachowanie ludzi. W tym na decyzje zakupowe klientów. Eksperci z marki AQForm podpowiadają, o czym należy pamiętać przy wyborze oświetlenia.
Reklama

Światło, poza prawidłowym postrzeganiem, wpływa na emocje. Te ostatnie są decydujące dla większości decyzji zakupowych, niezależnie czy mowa o skarpetkach, czy samochodzie. 

Obszar kasy i stół do pakowania powinny być oświetlone z natężeniem 500lx. Wymogi natężenia światła dla oświetlenia ogólnego wynoszą 300lx. Dużo większym wyzwaniem jest oświetlenie ekspozycji.

Bazą dobrego oświetlenia ekspozycji jest zapewnienie wysokiego natężenia światła na oświetlanych przedmiotach. Równie istotne jest też zachowanie kontrastu pomiędzy ekspozycją a tłem. Jeśli manekin będzie oświetlony z natężeniem podobnym do oświetlenia całej witryny w której stoi, a ta z kolei jest ulokowana w rzędzie kilku podobnych, to manekin prawdopodobnie nie będzie zauważany. Wzrok łatwiej prześlizgnie się po nim w poszukiwaniu innego mocnego punktu. Co innego, jeśli będzie oświetlony dziesięć razy jaśniej niż tło. Wtedy będzie wyglądał jak wzięty wprost z czerwonego dywanu. Zwróci uwagę.

Dzięki odpowiednim kontrastom - klient zauważa. Dzięki natężeniu - widzi. W wielu przypadkach będzie istotne to, jak widzi. Poza natężeniem, kluczowym parametrem będzie tu odwzorowanie barw. W tym kontekście często mówi się o parametrze CRI (ang. Colour Rendering Index) lub Ra. Tam, gdzie wierność i nasycenie kolorów jest kluczowe, ten parametr będzie wyjątkowo istotny przy doborze sprzętu oświetleniowego. Z właściwym odwzorowaniem głębokiej czerwieni problemy miewają nawet źródła światła oznaczane CRI>90 (skala kończy się na 100). CRI>97 może okazać się niewystarczające do porównania bieli dwóch kartek papieru. 100% gwarancji daje weryfikacja organoleptyczna sprzętu użyta na próbce docelowo oświetlanego towaru lub umiejętność właściwej interpretacji wykresu widmowego źródła światła.

Zbyt niskie odwzorowanie barw skutkuje brakiem głębi kolorów i poważnymi problemami w rozróżnianiu zbliżonych barw przez obserwatora. Technologia LED daje możliwość uzyskania odwrotnego efektu – przerysowania jednej lub kilku barw np. w celu sprawienia, aby pieczywo było bardziej złociste. Taki manewr może jednak spowodować słuszne rozczarowanie klienta tuż po odejściu od kasy. Prawie wszystko najlepiej wygląda w świetle słonecznym i póki co nie wymyślono lepszego wzorca dla sztucznych źródeł światła. 

 Jeśli chcemy obsługiwać dużą liczbę klientów, to zazwyczaj chcemy, aby kupowali szybko. Neutralne lub wręcz chłodne w odbiorze temperatury barwowe są wówczas wskazane. W takich warunkach naturalnie występujących w środku dnia, ludzie są najbardziej ożywieni. Decyzje są podejmowane szybko. Jeśli jednak chcemy klienta zatrzymać na dłużej, będziemy chcieli aby się odprężył. To oznacza ciepłe lub nawet bardzo ciepłe światło, dosyć niską równomierność i brak wyjątkowo jaskrawych elementów w zasięgu wzroku. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum