Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Libra zagrozi dostawcom usług płatniczych?

Libra jeszcze nie została wypuszczona na rynek, a już zbiera pierwsze głosy krytyki. Według przeciwników tworzonej przez Facebook kryptowaluty, postawi ona w trudnym położeniu wiele instytucji systemu finansowego. Jak twierdzą w jednym z ostatnich raportów eksperci Deutsche Bank Research, w grupie ryzyka znajdują się banki centralne, instytucje kredytowe i dostawcy usług płatniczych.
Reklama

Koncepcja Libry zakłada zarówno ustanowienie cyfrowego środka wymiany, wspieranego koszykiem tradycyjnych walut, jak i udostępnienie globalnej sieci płatniczej. Kryptowaluta ma być dostępna dla każdego, na całym świecie, za pośrednictwem portfela oferowanego przez zależną od Facebooka spółkę Calibra i innych potencjalnych dostawców.

Według doniesień organizacji Libra Association, pracującej nad wcieleniem w życie pomysłu Marka Zuckerberga, wdrożenie wirtualnej waluty zaplanowano na rok 2020. 

Według ekspertów Deutsche Bank Research, dzięki wsparciu Facebooka i pozostałych firm z milionami klientów w Europie, Libra pomoże twórcom uzyskać przewagę nad bankami. Social media gromadzą ogromną bazę konsumentów i każdy z nich może zostać potencjalnym użytkownikiem tej kryptowaluty. Wbudowanie usługi Libra do popularnych portalów społecznościowych i komunikatorów, jak Facebook, Messenger, Instagram, czy WhatsApp, pozwoli klientom na łatwe i szybkie dokonywanie transakcji płatniczych. Ponadto, chcąc zwiększyć atrakcyjność nowego środka płatniczego, organizacja Libra Association planuje wprowadzenie oferty rabatowej i punktów bonusowych.

Jeśli projekt Facebooka odniesie sukces w skali globalnej, niskim kosztem pozwoli konsumentom zrezygnować z walut krajowych. Klienci zyskają cyfrowy, międzynarodowy środek płatniczy. To rozwiązanie pozwoli im nie ponosić dodatkowych kosztów za transakcje w walutach obcych.

Eksperci Deutsche Bank Research podkreślają, że Libra na europejskim rynku będzie miała bardzo silną konkurencję nie tyle w postaci innych kryptowalut, co modeli płatności. Konsumenci już korzystają z szeregu bezgotówkowych rozwiązań, jak karty płatnicze, płatności online, czy mobilne. Dobrymi przykładami są iDeal, czyli popularna metoda dokonywania płatności internetowych w Holandii i aplikacja Swish, określana jako szwedzki odpowiednik BLIK-a, a także sam BLIK.
Mimo, że lwia część rozwiązań płatniczych nie wychodzi poza rynki krajowe, nie brakuje usług, które z powodzeniem funkcjonują na arenie międzynarodowej. Wśród nich są te oferowane przez dobrze znane polskim klientom marki: Visa, Mastercard czy PayPal. Szerokim zasięgiem działalności mogą pochwalić się również europejskie inicjatywy np. obszar płatności SEPA i platforma TransferWise, umożliwiające dokonywanie wygodnych przelewów międzynarodowych.

W debacie o Librze, przeważają na starym kontynencie głosy krytyczne i obawy o utratę niezależności. Nie bez znaczenia są też obawy konsumentów dotyczące np. prywatności czy ochrony informacji. Model biznesowy Facebooka opiera się na wykorzystywaniu informacji o użytkownikach, co stwarzało już problemy w przeszłości. Seria skandali związanych z wyciekiem danych wywołuje falę obaw wśród konsumentów i sceptycyzmu wśród ekspertów.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum