McKinsey: z początkiem pandemii gospodarka cyfrowa w Polsce przyspieszyła 2,5-krotnie

Autor: PAP 14 października 2020 17:53

W pierwszych miesiącach obowiązywania obostrzeń związanych z pandemią, gospodarka cyfrowa w Polsce wzrosła o 18,4 proc., czyli 2,5- krotnie szybciej niż średni wzrost w latach 2017-2019 - piszą analitycy McKinsey'a.

Według raportu "Digital Challengers in the next normal. Central and Eastern Europe on a path to digitally-led growth" w latach 2017-2019 gospodarka cyfrowa w Polsce rosła na poziomie 7,2 proc., osiągając w 2019 roku wartość 32,7 mld euro (czyli około 144 mld zł). Z kolei w okresie od stycznia do maja 2020 roku rozwój gospodarki cyfrowej gwałtownie przyspieszył i był 2,5-krotnie wyższy niż w poprzednich dwóch latach, osiągając poziom 18,4 proc.

Ze względu na potencjał rozwoju tej gałęzi gospodarki raport zalicza Polskę do grupy tzw. cyfrowowych pretendentów (ang. Digital Challengers). Oprócz Polski w skład tej grupy wchodzą: Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.

Jak zauważa, w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w latach 2017-2019 gospodarka cyfrowa rosła na poziomie niemal 8 proc. w skali roku, osiągając 94 miliardy euro w 2019 r. To o 2 mld euro więcej niż w zakładanym przez autorów raportu scenariuszu bazowym, a Polska odpowiadała za jedną czwartą tej nadwyżki. Pierwszych pięć miesięcy roku 2020 przyniosły wzrost gospodarki cyfrowej w regionie o ponad 14 proc., co stanowi 78 proc. - lub 5,3 miliarda euro - wzrostu odnotowanego w całym roku 2019.

Według analizy nastrojów cyfrowych podczas pandemii zawartej w raporcie, liczba Polaków, którzy skorzystali z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrosła od początku pandemii z 66 proc. do 78 proc.

"To oznacza około 3,6 mln nowych użytkowników usług cyfrowych w Polsce. To ogromny potencjał" - mówił podczas prezentacji raportu Borys Pastusiak z McKinsey & Company. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej przybyło prawie 12 milionów nowych użytkowników usług online, tj. więcej niż łączna liczba ludności Słowacji, Chorwacji i Słowenii. Około 70 proc. badanych twierdzi, że będzie korzystać z nowych usług w sposób cyfrowy także po zakończeniu pandemii.

Jak zauważają autorzy, największy wzrost liczby użytkowników - o 40 proc. - nastąpił w grupie wiekowej 65 plus.

Według raportu, w ciągu ostatniego pół roku najczęściej wykorzystywano usługi bankowe - 69 proc. (przed pandemią 47 proc.), dostawców usług telekomunikacyjnych - 51 proc. (przed pandemią 35 proc.), rozrywki - 46 proc. (przed pandemią 25 proc.), sklepów odzieżowych - 45 proc. (przed pandemią 26 proc.), sklepów spożywczych - 42 proc. (przed pandemią 22 proc.) oraz usług sektora publicznego - 35 proc. (przed pandemią 17 proc.). Właśnie w tych dwóch ostatnich sektorach autorzy zauważają największy mnożnik wzrostu korzystania z usług.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7628

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,49

  • Śr

    7,43

  • Min

    6,24

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.