Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

SAS Institute: Bez danych i analityki firmy są ślepe

Technologia jest dziś na usługach handlu, a dane wiedzą lepiej, co konsument chce kupić. To wyzwanie dla omnichannelowych detalistów, zwłaszcza w nieprzewidywalnych czasach.
Reklama

- Handel i e-commerce bardzo dobrze sobie poradziły w pandemii, teraz jest czas na to, aby przedsiębiorstwa poukładały swoje procesy wewnętrzne. Wcześniej nie było na to czasu, bo trzeba było po prostu prowadzić biznes. Bez danych, bez analityki firmy są ślepe - mówił Piotr Frankowski, director, SAS Institute, podczas debaty „Handel ery cyfrowej. Zrównoważony e-handel”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Dane są fundamentem każdej decyzji biznesowej. Czasami podejmujemy decyzje błyskawiczne, kiedy dane nie zdążą nam jeszcze dać informacji, co powinniśmy zrobić. To decyzje intuicyjne, od tego nie da się uciec, jednak coraz częściej i więcej decyzji w tak dynamicznie zmieniającej się branży jak retail będzie podejmowanych w oparciu o analitykę. Sytuacja pandemiczna spowodowała ogromną złożoność procesów. Pojawiła się nieprzewidywalność, bo wszelkiego rodzaju analizy historyczne nie były adekwatne do sytuacji. To ogromne wyzwanie dla przedsiębiorstw. Te, które mają dobrze poukładane informacje, zbierają sygnały z całej organizacji. W wielu firmach dane są jednak porozrzucane. Mamy dane, na których się opieramy w logistyce, dane klienckie w programach lojalnościowych, dane handlowe wokół kategorii zakupowych. Firmy które widziały cały łańcuch wartości podejmowały dużo lepszej jakości decyzje i wygrywały - wyjaśnił Piotr Frankowski.

Zielone zakupy

Silnym trendem w e-handlu jest dzisiaj drugi obieg, a technologia jest w stanie służyć zrównoważonemu rozwojowi. Zdaniem przedstawiciela SAS jest to także tendencja, która niesie pewne zagrożenia. - Tutaj często prawdziwym driverem zakupowym jest wciąż cena, a jeszcze nie ekoświadomość konsumentów. Korzystna cena skłania do większych zakupów. Wspieramy więc konsumpcjonizm, wraz z ilością dostaw rośnie ślad węglowy. Podobnie jest w przypadku modeli subskrypcyjnych, gdzie darmowa dostawa i jej szybkość będące głównymi benefitami tego typu programów zachęcają klienta do częstszego kupowania, a co za tym idzie wpływają na wzrost liczby dostaw często pojedynczych produktów. Kolejnym ciekawym aspektem jest kwestia kanałów, trudno jest oddzielić online od offline’u, bowiem coraz częściej jako klienci działamy i kupujemy w „phygitalu”, np. korzystając ze smartfona w trakcie zakupów w punkcie sprzedaży. Z perspektywy organizacji pojawiają się w takiej sytuacji kolejne problemy, bo są takie przedsiębiorstwa, które w omnichannelu funkcjonują w różnych modelach pricingowych i marżowych, gdzie np. taniej jest w internecie. To rodzi trudności w zarządzaniu omnikanałowością klienta. Należy pamiętać, że nie zawsze to, co proklienckie wpisuje się w strategię firmy, trzeba to wypośrodkować – dodaje ekspert.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.