Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Transformacja logistyki. Wygrają detaliści, którzy postawią na zarządzanie danymi

Rok 2021 pokazał wszystkie słabe ogniwa łańcuchów dostaw, które spowodowały globalne opóźnienia w zaopatrzeniu. Zdaniem ekspertów McKinsey, logistyka na całym świecie powinna przejść gruntowną transformację, z podejścia „silosowego”, na podejście zarządzania danymi.
Reklama
  • Problemy z logistyką, które wystąpiły na całym świecie, w niektórych krajach są nawet powodem pustych półek w sklepach, a w innych w najlepszym razie opóźnień w dostawie prezentów świątecznych.
  • Detaliści podejmowali szereg działań by przygotować się na okres przedświąteczny, np. sami organizowali kontenery do transportów oceanicznych lub umiejętnie podnosili ceny by zdołać utrzymać wzrastające koszty logistyki.
  • W dzisiejszych czasach potrzeba gruntownego przemyślenia na nowo łańcucha dostaw, ponieważ obecnie wymaga on ścisłej koordynacji z merchandisingiem, marketingiem, zapasami i planowaniem.

 

Zatory w portach i brak kierowców

Kryzys w łańcuchach dostaw przypisuje się wielu czynnikom: zatorom w portach, ogromnym, nieprzewidzianym skokom popytu konsumenckiego, niedoborom siły roboczej, w tym kierowców i pracowników magazynów.

Zdaniem Johna Barbee, partnera McKinsey's, niektóre z zakłóceń, takie jak opóźnienia statków i braki kontenerów miną, jednak jeszcze nieprędko. – Patrząc optymistycznie można zaryzykować, stwierdzenie, że zostaną one rozwiązane w pierwszej połowie lub na początku drugiej połowy przyszłego roku. Pesymistycznie patrząc problemy mogą potrwać do końca 2023 roku – mówi John Barbee.

Inne problemy — takie jak braki siły roboczej — nie pojawiły się nagle, ale były obecne w sektorze logistycznym od dawna. - Stawki godzinowe wzrosły o ponad 20 procent w ciągu ostatnich 18 miesięcy, a inwestycje w technologię  i automatyzację  w centrach dystrybucyjnych zostały zwiększone i znajdują się obecnie na czele list planowanych projektów większości dyrektorów ds. łańcucha dostaw – mówi partner McKinsey. (Dane dotyczą rynku amerykańskiego.)

Detaliści stają się logistykami

Jak zatem radzili sobie sprzedawcy detaliczni? Jak wymienia John Barbee, takie firmy jak Home Depot, Costco, Walmart, Ikea, Target wzięły problemy z wysyłką we własne ręce, co pozwoliło na zwiększenie kontroli w łańcuchu dostaw. Na przykład wynajmowały na własną rękę statki do przewozu ich kontenerów zza oceanu.

Inni sprzedawcy detaliczni wcześniej wykupili limity przewozów, w szczególności fracht lotniczy. Dla tych sprzedawców detalicznych, którzy mają produkty wrażliwe na prędkość dostawy lub produkty sezonowe, okazało się to dobrą strategią, ponieważ byli w stanie ominąć niektóre zakłócenia w wysyłce. A w przypadku, gdy mieli nadmiar mocy, mogli nawet sprzedać ją innym.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.