W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą?

Autor: dlahandlu.pl 5 stycznia 2021 12:43

W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą? Konsumenci w dobie COVID-19 wolą płacić bezgotówkowo, fot. Shutterstock

W Polsce wciąż są miejsca, gdzie można płacić tylko gotówką, chociażby lokalne targi, małe sklepy czy punkty usługowe. W pozostałych płatności kartą czy zegarkiem stają się normą. Według NBP udział płatności gotówkowych w Polsce od 2005 roku spadł z 98 do 57 proc., a na koniec IV kwartału na polskim rynku było aż 42,9 mln kart płatniczych. Natomiast zgodnie z raportem Warszawskiego Instytutu Bankowości “Płatności bezgotówkowe Polaków 2019” płatności bezgotówkowe wybiera aż 79 proc. Polaków.

Przeważają płatności kartą (66 proc.), choć wiele osób sięga także po płatność zegarkiem lub telefonem (7 proc.) czy za pośrednictwem bankowości internetowej (6 proc.). Przywiązanie do tradycyjnego pieniądza zadeklarowało zaledwie 20 proc. Polaków, a 8 proc. w ogóle nie korzysta z bankomatów. Z tej perspektywy wyraźnie widać, że to nie chwilowa moda, tylko nieodwracalny trend.

– Dotychczasowy rozwój rynku płatności bezgotówkowych pokazuje wysoki poziom zaufania i otwartości Polaków na takie rozwiązania. W budowaniu trendu pomagają dobre praktyki z zagranicy. Pierwszym krajem bez gotówki, od 2016 roku stara się być Dania, a jej rząd aktywnie zachęca sklepy, by rezygnowały z transakcji gotówką. Szwedzi również stawiają na obrót bezgotówkowy, dzięki czemu tylko 1 proc. transakcji stanowią u nich te tradycyjne – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.

Jeszcze w ubiegłym roku płatności za pobraniem odpowiadały za 46 proc. zakupów. Dziś ich udział spadł do 24 proc. Spadek odnotowały również płatności w punktach odbioru z 16 do 9 proc. O połowę spadły także transakcje gotówkowe na platformach do zamawiania posiłków.

Za zmianą przyzwyczajeń Polaków stoi obawa kupujących przed dłuższym kontaktem ze sprzedawcą bądź kurierem. Badanie przeprowadzone przez Warszawski Instytut Bankowości pokazuje, że z płatności bezgotówkowych z powodu pandemii częściej zaczęło korzystać 38% Polaków. Płatności kartą wolą nie tylko klienci - o rozliczenia bezdotykowe od początku pandemii apelują także sklepy, zarówno dla bezpieczeństwa klientów, jak i kurierów. Niektóre z nich wręcz wycofały opcję płatności gotówką na czas pandemii (m.in. Carrefour czy home&you).

Rezygnacja z gotówki wiąże się też ze spadkiem popularności bankomatów. W opublikowanym przez NBP raporcie za II kwartał 2020 - po raz pierwszy w historii - obserwujemy spadek wartości wypłat względem poprzedniego roku. W okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. wypłaty miały wartość 75,7 mld, podczas gdy w poprzednim roku wyniosły 88,1 mld zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Daria 2021-01-14 17:43:10

    Masakra robią wszystko żeby nas pozbawić wolności bo pandemia itd wszystko po to jest zrobione.

  • Karolina 2021-01-11 22:54:54

    Czasami płacę kartą ale zrezygnuję. Nie można pozbawić ludzi możliwości płacenia gotówką. Z jakiej racji! Płyn do dezynfekcji banknotów: 200ml denaturatu, 200ml octu, 100ml wody, kilka kropel mydła w płynie. Wszystko do butelki po occie i wstrząsnąć. Przygotować bawełniane szmatki ze starej koszulki.

    Na szmatkę nanieść płyn i delikatnie przetrzeć z obu stron. Zdezynfekowane banknoty rozłożyć do wyschnięcia.

  • Rx 2021-01-05 19:53:47

    Tylko bezmózgi myślą ,ze gotówka jest fo passę .gotówka to wolność .Jak damy się ogłupić to będziemy skończeni .

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6821
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,49

  • Śr

    4,83

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.