Zakupy mobilne wspierają zakupy stacjonarne

“M-Commerce. Kupuję mobilnie” to druga edycja raportu Izby Gospodarki Elektronicznej opracowanego na podstawie badania Mobile Institute. Raport kompleksowo analizuje rosnący w siłę trend zakupów mobilnych wśród Polaków.
- Współczesny konsument jest omnichannelowy, a kanał mobile z roku na rok odgrywa większą rolę w jego doświadczeniu zakupowym. Polacy kupujący mobilnie korzystają też z bankowości mobilnej. Sklepy - zarówno te, które już funkcjonują wielokanałowo, jak i te, które jeszcze tego nie robią - muszą dostosować swoją percepcję klienta do nowych realiów. Bowiem 72% konsumentów kupuje tę samą markę w różnych miejscach i oczekuje spójnej oferty w każdym z nich - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.
Warto zauważyć, że w stosunku do wyników prezentowanych w I edycji raportu, w 2015 roku, wzrosła popularność smartfona zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, ale to kobiety eksploatują go mocniej w poszczególnych etapach procesu zakupowego jak przeglądanie ofert czy szukanie inspiracji. Ciekawe różnice w korzystaniu z urządzeń z dostępem do sieci widać także w poszczególnych grupach wiekowych. Konsumenci poniżej 18 roku życia znacznie intensywniej niż rok temu wykorzystują zakupowo urządzenia mobilne. Smartfon zyskał na znaczeniu w każdej grupie wiekowej, ale najsilniej wśród najmłodszej i najstarszej części konsumentów. W celach związanych z zakupami najczęściej jest używany przez konsumentów w wieku 25-34 lata. Z kolei laptopowi wierni pozostają przedstawiciele grupy wiekowej 55+, a PC osoby w wieku 45-54 lata.
39% konsumentów mobilnych regularnie realizuje zakupy wykorzystując do tego urządzenie mobilne. Co więcej, osoby, które rozpoczynają proces zakupowy na takim urządzeniu, znacznie częściej także na nim je kończą, finalizując zakup. W przypadku smartfona jest to 76% konsumentów, zaś tabletu 70%. Najczęściej z urządzeń mobilnych korzystamy w domu (51% wskazań) oraz będąc w podróży (36% wskazań). Co czwarty posiadacz urządzenia mobilnego korzysta z niego w różnych punktach sprzedaży - w sklepie, restauracji czy w kinie. Jest to wyraźny sygnał dla podmiotów sprzedających w internecie, że rozwiązania zakupowe muszą być dostosowane do kanału mobilnego. Warto też podkreślić, że osoby, które deklarują zakupy mobilne, są też znacznie bardziej aktywne jeśli chodzi o wykorzystanie smartfona bądź tabletu w całym procesie okołozakupowym. Znacznie częściej porównują ceny i oferty, poszukują informacji i opinii ale także - co ciekawe - sprawdzają lokalizację sklepów stacjonarnych. Najwyraźniej zakupy mobilne nie tylko nie zniechęcają większości konsumentów do zakupów stacjonarnych, ale wręcz je wspierają.