Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ewolucja od e-commerce do smart commerce

Według danych Bisnode w przypadku e-sklepów zarejestrowanych w 2010 r., 13,51 proc. nie wytrzymało w sieci dwóch lat, podczas gdy dla stron założonych w 2016 r. wartość ta wyniosła już 15,21 proc. Co więcej, do chwili obecnej działa już tylko 30 proc. sklepów założonych w 2010 r., a 56 proc. sklepów internetowych przebadanych przez Bisnode deklaruje swoją kondycję finansową jako „słabą” lub „złą”. Czy odpowiedzią na te bolączki jest smart commerce?
Reklama

Obecnie, aby prowadzić skuteczną sprzedaż należy wiedzieć nie tylko co i w jakich ilościach klienci kupują, ale też w jaki sposób podejmują decyzje i jak wygląda ich proces zakupowy. W Smart Commerce wykorzystuje się do tego algorytmy sztucznej inteligencji (SI), które szybciej są w stanie wychwycić powiązania i przedstawić najważniejsze wnioski płynące z zachowań odwiedzających. Dzięki lepszemu poznaniu swojej grupy odbiorców możliwe staje się skuteczniejsze zaprojektowanie doświadczenia klienta (Customer Experience, CX) w taki sposób, by kupujący został ze sklepem na dłużej. 

Smart Commerce rewolucjonizuje sklepy nie tylko w sferze analitycznej, ale zmienia też ich sposób interakcji z klientami. W ramach tego podejścia implementowane są te technologie, dzięki którym możliwe jest poprawienie doświadczenia konsumenta i ułatwienie mu podjęcie decyzji o zakupie. Podstawowe z nich to te odpowiedzialne za treść strony oraz stojące za samym wdrożeniem e-sklepu. Służą do tego platformy marketingu cyfrowego tj. jak Sitecore czy Adobe Experience Manager, które pozwalają nie tylko efektywnie zarządzać treściami marketingowymi oraz personalizować ich wyświetlanie, uwzględniając profil odwiedzającego, ale także są podstawą budowania nowoczesnych, zintegrowanych strategii marketingu cyfrowego i jego automatyzacji. 

Popularność zdobywają m.in. inteligentne chat-boty, które posługując się treściami pochodzącymi z platformy marketingu cyfrowego i osadzonego na niej sklepu, są w stanie angażować użytkownika w pozostałych kanałach kontaktu – W implementacji rozwiązania Smart Commerce platformy takie jak Facebook Messenger stają się wygodnym sposobem na robienie zakupów. W przyszłości codziennością będzie sytuacja, w której klient wysyła przez ten komunikator zdjęcie produktu, który zobaczył w reklamie bądź na bilboardzie, a bot je analizuje, pyta o szczegóły dotyczące pożądanego modelu i składa zamówienie. Skraca to cały proces zakupowy do kilku-kilkunastu sekund – mówi Jakub Koba z Kogifi.

Technologią, która może zmienić oblicze współczesnego handlu jest także rozszerzona rzeczywistość (AR) – Już teraz branża modowa wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość do „smart fittingu”, podczas którego można sprawdzić jak będą na nas wyglądały setki różnych ubrań bez konieczności ich zakładania. Jest to dobry przykład na spójność technologiczną w Smart Commerce, ponieważ podczas przymierzania sztuczna inteligencja pozwala na zaprezentowanie na ekranie „lustra” propozycji ubrań, które pasowałyby do przymierzanej stylizacji. Dzięki AR w przyszłości każdy będzie mógł, dzięki użyciu smartfona bądź gogli AR, sprawdzić przed zakupem jak dany produkt będzie prezentował się na jego biurku – dodaje ekspert. Smart Commerce bardzo mocno stawia także na dwa zupełnie nowe kanały zakupowe – rzeczywistość wirtualną (VR) oraz inteligentnych asystentów głosowych.

Integracja e-commerce z asystentem głosowym (i utworzenie tym samym nowego kanału sprzedaży – V-Commerce - „voice commerce”) pozwala natomiast na dotarcie z produktem do osób, które do tej pory były wykluczone cyfrowo (osoby niepełnosprawne, starsze). Ważnym uzupełnieniem portfolio technologii wykorzystywanych w Smart Commerce jest Internet Rzeczy. Łączy on wszystkie składowe Smart Commerce w całość, dzięki czemu np. klient, który przeglądał w e-sklepie, działającym na platformie marketingu cyfrowego, poszczególne kategorie towarów od razu po wejściu do rzeczywistej placówki może otrzymać wskazówki, w którym miejscu znajdzie interesujące go produkty. 



Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum