Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Smartfony, perfumy i klocki - to kupujemy pod choinkę. Szukamy też prezentów dla psów

Smartfony, smartfony i jeszcze raz smartfony - to był najpopularniejszy wybór Polaków. W grudniu 2019 na ten zakup zdecydowało się 536.298 użytkowników Ceneo w wieku 24-35 lat. Smartfony były z resztą produktem kupowanym najczęściej przez wszystkie grupy wiekowe.
Reklama

Damskie perfumy to drugi najczęściej kupowany produkt przez grupy wiekowe 45-54 i 55-64, i trzeci wśród użytkowników 24-35, 35-44 oraz 66+.
Podium dopełniają klocki (zakupiło je 373.700 użytkowników w wieku 24-35, 212.602 w wieku 35-44 i 85.665 w wieku 18-24) oraz telewizory (kupują je starci konsumenci – 65+, 55-64, 45-54).
Jedynie grupa najmłodsza (18-24) często kupuje słuchawki (stanowiły one drugi najczęściej kupowany na Ceneo produkt w grudniu 2019 w grupie wiekowej 18-24, zakupu dokonało 98.660 użytkowników).
Na pozostałych miejscach w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych produktów przez wszystkie grupy wiekowe znajdziemy zegarki oraz smartwatche i smartbandy.
Gier planszowych lub dziecięcych nie znajdziemy jedynie w TOP 10 użytkowników 65+, ta grupa wiekowa jako jedyna kupuje natomiast minerały i witaminy, kotły oraz firany. Z kolei perfum męskich nie znajdziemy jedynie w TOP 10 użytkowników 35-44, ta grupa wiekowa jako jedyna kupuje natomiast figurki i makiety.
Średnia wartość grudniowych zakupów na Ceneo na przestrzeni ostatnich lat kształtowała się następująco: 2019 - 343,02 zł, 2018 - 287,15 zł, 2017 - 305,71 zł, 2016 - 309,93 zł, 201 - 269,11 zł. Prawdopodobnie 2020, ze względu na pandemię COVID-19, okaże się rokiem rekordowym.

W 2020 wielu konsumentów na zakupy świąteczne zdecydowało się wcześniej w obawie o ciągłość łańcuchów dostaw i wydolność firm kurierskich.

Z kolei jak wynika z informacji Google w 2020 roku hasło “prezenty na święta 2020” wpisujemy w Google o 15 825 proc. częściej .

Hasło "prezenty na święta dla dziewczyny” wpisywane były odpowiednio o 286% częściej; fraza “świąteczne prezenty dla siostry” zanotowała wzrost o 400%, a “świąteczne prezenty dla taty” o 228%. Hasło “świąteczne prezenty dla pracowników” było wyszukiwane w ostatnim czasie częściej o 79%; podobnie fraza “co kupić teściowej na święta” - wzrost o 70%.

Wśród haseł pojawiło się natomiast “świąteczne prezenty dla psa” (wzrost o 158%). Widocznym trendem są też wyszukiwania prezentów dla nastolatków (“świąteczne prezenty dla nastolatki” wzrost o 587%) lub dla dzieci w konkretnym wieku, np. “prezenty na święta dla 13 latki” lub “prezenty na święta dla 10 latki”. Wśród ogólnych wyszukiwań z fraz “święta” prym wiodą “pierniki świąteczne” i “pierniczki świąteczne” (wzrost o 340% i 500%) oraz “ozdoby świąteczne”, w tym np. “skrzaty świąteczne”, których szukamy częściej o 230%.

Cena pozostaje najważniejszym czynnikiem (46%) wpływającym na chęć wyboru nowej marki lub sklepu ponad dotychczas nam znane. W pierwszej połowie 2020 roku w Polsce przybyło około 3,6 mln nowych użytkowników usług online , a liczba użytkowników korzystających z internetu w przypadku handlu detalicznego wzrosła o 70%. To właśnie wyszukiwarka (63%) oraz strony sklepów (57%) są najczęstszymi miejscami, gdzie Polacy zazwyczaj szukają informacji o produktach.

W przypadku wyszukiwań związanych ze świętami są one skupione wyłącznie na kanałach online: 48% respondentów używa wyszukiwarki, jednocześnie tyle samo porównywarek cenowych. 46% szuka informacji o produktach na stronach sklepów online bez lokalizacji stacjonarnych, a 44% - na stronach marki. Liczą się także sklepy online - 42% i newslettery (także 42%) oraz strony z kuponami i rabatami (39%). Kanały online w związku z zakupami świątecznymi wybieramy najczęściej w przypadku elektroniki lub zabawek.

Warto zaznaczyć, że chociaż częściej kupujemy online, aż 64% uważa, że to ważne, aby sklep miał też punkt stacjonarny. Oba kanały ciągle się przenikają: robiąc zakupy offline, 71% respondentów korzysta z internetu w celu porównania cen w trakcie zakupów.

 W 2020 roku w 60% używaliśmy urządzeń mobilnych do wyszukiwania, przy czym wyszukiwanie na komputerach spadło do 39%. Pandemia zachęciła nas także do ściągnięcia aplikacji mobilnych retailerów. 76% respondentów twierdzi, że ściągnęło i używało w trakcie pandemii ze względu na wygodę zakupów w aplikacji.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum