Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Gminy wydają pozwolenia na sprzedaż alkoholu

W czasach kryzysu sklepy ze słodyczami, alkoholem i papierosami odnotowują rekordowe obroty. Przedsiębiorcy, którzy chcieliby poszerzyć swój asortyment właśnie o alkohol, muszą uzyskać na taką działalność zezwolenie. Wydaje je wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Reklama

Zezwolenia są różne, w zależności od rodzaju alkoholu, który ma być sprzedawany w sklepie lub lokalu gastronomicznym. W przypadku gdy planowana jest sprzedaż alkoholu w kilku punktach, należy uzyskać odpowiednią liczbę zezwoleń. Należy mieć na uwadze, że to rada gminy decyduje, ile i jakich zezwoleń może być w sumie wydanych na jej terenie. W niektórych gminach praktykowane są różnego rodzaju ograniczenia w wydawaniu zezwoleń, np. ze względu na odległość od szkoły.

Składając wniosek na sprzedaż napojów alkoholowych, należy zgłosić się do wydziału działalności gospodarczej i zezwoleń w gminie właściwej ze względu na usytuowanie punktu, w którym planowany jest handel alkoholem. Przedsiębiorca musi we wniosku określić rodzaj zezwolenia, o jakie się ubiega. Inne jest w przypadku sprzedaży napojów o zawartości alkoholu do 4,5 proc. oraz piwa, inne, gdy zawartość alkoholu będzie w przedziale od 4,5 do 18 proc. albo powyżej 18 proc.

We wniosku muszą znaleźć się oznaczenie i adres firmy, numer z rejestru przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej oraz rodzaj działalności (np. sklep). Trzeba też podać adres punktu sprzedaży i miejsca składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego) oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma być sprzedawany alkohol. Jeżeli sklep lub restauracja albo pub są zlokalizowane w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, to konieczna jest również pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku. Do tego dochodzi jeszcze decyzja właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić mu taką działalność i poddać lokal kontroli. Jej wynikiem będzie zaświadczenie, że dany punkt spełnia warunki sanitarne wymagane do sprzedaży alkoholu.

Za możliwość sprzedaży alkoholu trzeba płacić. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, wnoszą opłatę w wysokości 525 zł za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa. Tyle samo należy zapłacić, jeżeli zamierza się korzystać z zezwolenia dotyczącego trunków zawierających od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa). W przypadku mocniejszych alkoholi (powyżej 18 proc.) opłata wynosi 2,1 tys. zł.

Po roku działalności wysokość opłat uzależniona jest od wartości sprzedaży w ciągu poprzedniego roku. Jeżeli roczna wartość sprzedaży przekroczyła 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, opłata stanowi 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku alkoholu od 4,5 proc. (z wyjątkiem piwa) do 18 proc.. Natomiast jeżeli roczna wartość napojami o zawartości alkoholu powyżej 18 proc. przekroczy 77 tys. zł, to wysokość opłaty wynosi 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów. 525 złotych kosztuje roczne zezwolenie na sprzedaż alkoholu do 4,5 proc.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.