Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Wzrosły obroty polskiej gastronomii

W 2008 r. obroty w polskiej gastronomii wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. O kilka procent zwiększyła się liczba punktów gastronomicznych, osiągając ponad 61 tys. - wynika z komunikatu GfK Polonia.
Reklama
Komunikat wskazuje, że mimo kryzysu na rynku gastronomicznym nie nastąpi załamanie, ale nie należy też oczekiwać wzrostów.

Zdaniem autorów informacji rozwój polskiej gastronomii związany jest z zachodzącą ciągłą zmianą stylu życia Polaków i wynikającą z niej zmianą modelu konsumpcji. Na rozwój gastronomii wpływa także wzrost liczby jednoosobowych gospodarstw domowych, ogólny rozwój gospodarczy, wzrost zamożności społeczeństwa, zwiększająca się atrakcyjność Polski jako regionu turystycznego i inwestycyjnego.

Wyniki badań wskazują, że pod względem nasycenia punktami gastronomicznym dominują duże miasta. Według danych GUS za rok 2008 najwięcej lokali funkcjonuje w województwach: śląskim, wielkopolskim, mazowieckim, małopolskim i dolnośląskim. W każdym z tych województw działa ponad 6 tysięcy lokali.

Według GfK Polonia korzystanie z lokali gastronomicznych deklaruje obecnie ponad połowa Polaków powyżej 15. roku życia. Wśród nich większą grupę stanowią mężczyźni, osoby do 50. roku życia, z minimum średnim wykształceniem.

Wyniki badań wskazują, że przeciętny Polak najczęściej odwiedza dwa rodzaje lokali gastronomicznych - restauracje typu fast food i puby. GFK Polonia zaznacza jednak, że pod koniec badań odnotowano spadek popularności fast food-ów.

Najczęściej Polacy odwiedzają lokale gastronomiczne przy okazji spotkań z przyjaciółmi (głównie puby, kawiarnie, kluby nocne, lunch bary), ale rośnie także odsetek osób korzystających z gastronomii bez szczególnej okazji oraz odwiedzających punkty gastronomiczne przy okazji dokonywania zakupów.

Z badania wynika, że zauważalna jest tendencja do podwyższania standardu oferowanych usług, co powoduje, że wzrasta liczba lokali o jakości obsługi i asortymentu wyższej niż przeciętna.

Zdaniem GfK Polonia zauważalny jest duży potencjał wzrostowy polskiego rynku. - Przykładowe szacunkowe roczne wydatki na gastronomię na jednego mieszkańca wynoszą ponad 900 euro we Francji, prawie 800 euro w Holandii. W Polsce w chwili obecnej szacowane są na około 100 euro - informuje komunikat. Zatem w najbliższych latach Europę Wschodnią i Środkową zaliczyć należy do rynków o spodziewanym największym potencjale rozwoju.

Autorzy komunikatu zastrzegają, że kryzys powoduje konieczność zweryfikowania zakładanych wcześniej prognoz, które mówiły o 11- proc. średnim wzroście w ciągu najbliższych pięciu lat.

Badanie "Rynek Gastronomiczny w Polsce" przeprowadzane jest co roku na próbie ok. 900 punktów gastronomicznych (całorocznych i sezonowych) oraz reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w wieku 15 lat i więcej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.