Zmiany banderoli uderzą w sprzedawców win

Zmiana znaków akcyzy uderzy też w sklepy z winami. To na nich spoczywać będzie obowiązek naklejenia banderol legalizacyjnych po upływie ważności dotychczasowych znaków akcyzy. Legalizacja potrwa minimum trzy tygodnie. - Jeśli wnioski będą spływać masowo, co oznacza kolejki w oczekiwaniu na potwierdzenie spisu z natury i przy rozpatrywaniu wniosków, nawet pięć tygodni - oceniają przedsiębiorcy.
Ale to nie tylko czas, ale i pieniądze. Nowa banderola legalizacyjna kosztuje 1,30 zł za sztukę. Gdy sklep ma 4 tys. butelek, zapłaci 5,2 tys. zł.
Sprzedaż win w lutym spadła w porównaniu do lutego 2008 nawet o 30 proc. - To nie tylko sprawa kryzysu, ale także strach sklepów przed zamawianiem win ze starymi banderolami - uważa Apostolidis. Według niego konieczne jest przedłużenie ważności starych banderol.
Ministerstwo Finansów tłumaczy, że wprowadzenie nowych wzorów akcyzy uprościło system oznaczania produktów. Witold Lisicki przyznaje, że ministerstwo rozważa przedłużenie ważności starych banderol.