Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Lody Ekipa straciły 90 proc. popularności zakupowej, olej zyskał

Ceny produktów spożywczych zmieniają się niezwykle szybko, a razem z nimi zmieniają się także preferencje zakupowe Polaków.
Reklama

Dane z Mojej Gazetki wskazują 17 najpopularniejszych haseł w 2021 roku w kolejności od najczęściej wyszukiwanego produktu:

  • mleko
  • masło
  • kawa
  • pepsi
  • piwo
  • cukier
  • jaja
  • olej
  • bebilon
  • filet
  • 7up
  • ziemniaki
  • bebiko
  • papryka
  • lody
  • cola
  • woda

17 najpopularniejszych produktów wyszukiwanych w analogicznym okresie  2022 roku to : masło, mleko, kawa, olej, cukier, piwo, jaja, pepsi, filet, mąka, pierś, karkówka, bebilon, schab, ziemniaki, bebiko, kurczak

Podium w obu okresach wygląda podobnie — znajdziemy na nim mleko, masło i kawę.

Dalej jednak widać już zmiany. W 2022 na 4. miejscu pojawił się olej, który rok wcześniej zajmował dopiero 8. pozycję. Możemy założyć, że wyższa lokata jest związana ze wzrostem cen — im droższy produkt, tym chętniej konsumenci kupiliby go taniej, więc częściej szukają promocji.

Jak widać, znacznie wzrosło również zainteresowanie mięsem. O ile w 2021 roku jedyną „mięsną” frazą wśród najpopularniejszych wyszukiwań był filet, o tyle w 2022 roku widzimy także karkówkę, schab i kurczaka. To również może być odzwierciedleniem rosnących cen.

W 2022 zmniejszyło się wyszukiwanie napojów słodzonych — fraza „pepsi” znalazła się na 8 pozycji. Rok wcześniej użytkownicy szukali dodatkowo fraz „cola” i „7up” a sama pepsi znalazła się na 4. miejscu pod względem liczby wyszukiwań. Może oznaczać to mniejsze zainteresowanie napojami słodzonymi, związane m.in. z tzw. podatkiem cukrowym, o którym pisaliśmy tutaj.

W najpopularniejszych wyszukiwaniach w 2022 roku pojawiła się mąka i zajęła 10. pozycję. Można zgadywać, czy jest to pokłosie coraz większej popularności pieczenia chleba na własną rękę, w związku ze wzrostem cen pieczywa.

Jak często szukamy podstawowych produktów spożywczych?
Sprawdziliśmy również, jak zmienił się procentowy udział w wynikach wyszukiwania wybranych fraz, dotyczących produktów spożywczych. Porównaliśmy dane z 2021 i 2022 roku.

Rekordziści — mąka i jaja — byli szukani przez użytkowników ponad 400% częściej:

  • mąka — 443%
  • jaja — 424%


Kolejne frazy, które w tym roku były wyszukiwane częściej niż w zeszłym, to:

  • pierś — 198%
  • olej — 185%
  • masło — 182%
  • pierś z kurczaka — 169%
  • monster — 124%
  • coca cola — 114%
  • cukier — 101%

Można założyć, że większe zainteresowanie produktami przekłada się na częstsze realne ich kupowanie. Jednak wzrost zainteresowania konkretnymi frazami może też wynikać z faktu, że bardziej niż wcześniej interesują nas zmiany cen.

Jakich produktów szukamy rzadziej niż rok temu?

Nie wszystkie produkty zanotowały jednak tak spektakularny wzrost zainteresowania. Wręcz przeciwnie — jest sporo takich, których użytkownicy szukali mniej niż przed rokiem. Największe spadki zanotowały takie frazy:

  • lody ekipy — -90%
  • 7up — -88%
  • pączek — -79%
  • babka — - 71%
  • lody — -70%
  • krewetki — -59%
  • nektar — -57%
  • sushi — - 56%
  • papryka — -54%
  • pączki — -51%
  • łosoś — -49%
  • woda — -48%
  • bobovita — -47%
  • bebilon — -44%
  • herbata — -43%

Nie sposób nie zauważyć, że zdecydowana większość produktów, których popularność spadła, nie są produktami pierwszej potrzeby. Można pokusić się o interpretację, że konsumenci ograniczają zakupy rzeczy, które nie są dla nich niezbędne.

Wyniki wyszukiwania po ukraińsku

W porównywanych okresach zauważyliśmy także wzrost wyszukiwań w języku ukraińskim. Przykładowe frazy, których dotyczą zmiany:

  • бедронка (biedronka) — 75%
  • ашан (auchan) — 5%
Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum