Lody Ekipa straciły 90 proc. popularności zakupowej, olej zyskał

Dane z Mojej Gazetki wskazują 17 najpopularniejszych haseł w 2021 roku w kolejności od najczęściej wyszukiwanego produktu:
- mleko
- masło
- kawa
- pepsi
- piwo
- cukier
- jaja
- olej
- bebilon
- filet
- 7up
- ziemniaki
- bebiko
- papryka
- lody
- cola
- woda
17 najpopularniejszych produktów wyszukiwanych w analogicznym okresie 2022 roku to : masło, mleko, kawa, olej, cukier, piwo, jaja, pepsi, filet, mąka, pierś, karkówka, bebilon, schab, ziemniaki, bebiko, kurczak
Podium w obu okresach wygląda podobnie — znajdziemy na nim mleko, masło i kawę.
Dalej jednak widać już zmiany. W 2022 na 4. miejscu pojawił się olej, który rok wcześniej zajmował dopiero 8. pozycję. Możemy założyć, że wyższa lokata jest związana ze wzrostem cen — im droższy produkt, tym chętniej konsumenci kupiliby go taniej, więc częściej szukają promocji.
Jak widać, znacznie wzrosło również zainteresowanie mięsem. O ile w 2021 roku jedyną „mięsną” frazą wśród najpopularniejszych wyszukiwań był filet, o tyle w 2022 roku widzimy także karkówkę, schab i kurczaka. To również może być odzwierciedleniem rosnących cen.
W 2022 zmniejszyło się wyszukiwanie napojów słodzonych — fraza „pepsi” znalazła się na 8 pozycji. Rok wcześniej użytkownicy szukali dodatkowo fraz „cola” i „7up” a sama pepsi znalazła się na 4. miejscu pod względem liczby wyszukiwań. Może oznaczać to mniejsze zainteresowanie napojami słodzonymi, związane m.in. z tzw. podatkiem cukrowym, o którym pisaliśmy tutaj.
W najpopularniejszych wyszukiwaniach w 2022 roku pojawiła się mąka i zajęła 10. pozycję. Można zgadywać, czy jest to pokłosie coraz większej popularności pieczenia chleba na własną rękę, w związku ze wzrostem cen pieczywa.
Jak często szukamy podstawowych produktów spożywczych?
Sprawdziliśmy również, jak zmienił się procentowy udział w wynikach wyszukiwania wybranych fraz, dotyczących produktów spożywczych. Porównaliśmy dane z 2021 i 2022 roku.
Rekordziści — mąka i jaja — byli szukani przez użytkowników ponad 400% częściej:
- mąka — 443%
- jaja — 424%
Kolejne frazy, które w tym roku były wyszukiwane częściej niż w zeszłym, to:
- pierś — 198%
- olej — 185%
- masło — 182%
- pierś z kurczaka — 169%
- monster — 124%
- coca cola — 114%
- cukier — 101%
Można założyć, że większe zainteresowanie produktami przekłada się na częstsze realne ich kupowanie. Jednak wzrost zainteresowania konkretnymi frazami może też wynikać z faktu, że bardziej niż wcześniej interesują nas zmiany cen.
Jakich produktów szukamy rzadziej niż rok temu?
Nie wszystkie produkty zanotowały jednak tak spektakularny wzrost zainteresowania. Wręcz przeciwnie — jest sporo takich, których użytkownicy szukali mniej niż przed rokiem. Największe spadki zanotowały takie frazy:
- lody ekipy — -90%
- 7up — -88%
- pączek — -79%
- babka — - 71%
- lody — -70%
- krewetki — -59%
- nektar — -57%
- sushi — - 56%
- papryka — -54%
- pączki — -51%
- łosoś — -49%
- woda — -48%
- bobovita — -47%
- bebilon — -44%
- herbata — -43%
Nie sposób nie zauważyć, że zdecydowana większość produktów, których popularność spadła, nie są produktami pierwszej potrzeby. Można pokusić się o interpretację, że konsumenci ograniczają zakupy rzeczy, które nie są dla nich niezbędne.
Wyniki wyszukiwania po ukraińsku
W porównywanych okresach zauważyliśmy także wzrost wyszukiwań w języku ukraińskim. Przykładowe frazy, których dotyczą zmiany:
- бедронка (biedronka) — 75%
- ашан (auchan) — 5%